Förbättrat informationsutbyte med komvux
Riksdagen och regeringen har beslutat om en ömsesidig uppgiftsskyldighet för Arbetsförmedlingen och komvux. Det innebär att båda parter kan utbyta relevanta uppgifter om arbetssökande som studerar på eller är i behov av att studera på komvux.
Nya förutsättningar för samverkan
Möjligheten till att utbyta uppgifter innebär att parterna tillsammans kan stärka arbetet med att få fler arbetssökande att påbörja studier på komvux. Detta genom samverkan, stöd och uppföljning. Det bidrar till arbetsgivares kompetensförsörjning och till att fler arbetssökande kan nå egenförsörjning.
Uppgiftsskyldigheterna träder i kraft den 1 mars 2026.
Minskar den administrativa bördan
För att få ett så säkert och effektivt informationsutbyte som möjligt utvecklar Arbetsförmedlingen nya automatiska digitala lösningar. Detta minskar den administrativa bördan och medarbetare hos bägge parter kommer att få tillgång till uppgifterna i egna systemstöd.
Eftersom kommuner erbjuder komvux utifrån olika förutsättningar kommer Arbetsförmedlingen också tillhandahålla andra digitala lösningar för att utbyta uppgifter under en övergångsperiod.
Viktigt med proaktiva it-leverantörer
Den automatiserade huvudlösningen baseras på API:er. Kommunerna behöver säkerställa att deras it-leverantörer börjar utveckla lösningar för att koppla upp sig gentemot dessa. Det skapar goda förutsättningar för att parterna får nytta av de nya uppgiftsskyldigheterna utan en ökad administrativ börda.
Ett arbete tillsammans med kommunsektorn och nationella parter
Arbetsförmedlingen har fått utvecklingsmedel men genomför arbetet i samarbete med bland annat Sveriges Kommuner och Regioner, Skolverket och genom nätverk med kommuner och it-leverantörer.