Du behöver vara omvärldsorienterad, förstå alla dimensioner av hållbarhet och vara tekniskt intresserad.
Fysiska produkter kan vara verktyg, maskiner, fordon, telefoni- eller hemelektronik. Tjänster kan vara bankärenden, försäkringar, beställning av resor eller mötet med myndigheter för nyanlända.
Designern arbetar med hela processen från idé till färdig produkt eller tjänst. I början av processen kartläggs behoven hos användarna och tillverkarna. Sedan börjar idé- och prototypfasen som handlar om att hitta lösningar för produkten eller tjänsten. När idén har tagit form gör designern oftast ett antal skisser eller förslag som presenteras för kunden. Tillsammans med bland annat företagsledning, tekniker, marknadsförare och säljare fattas beslut om vilket förslag som man tror är bäst.
Därefter gör designern i de flesta fall ett slutgiltigt förslag. Om det är en fysisk produkt används ibland digitala CAD-program där produkten visas tredimensionellt och från alla håll med tekniska beskrivningar och mått. I många fall görs också en fysisk modell av produkten, en så kallad prototyp. När det gäller tjänster gör man också prototyper som visar hur användaren upplever situationen i banken, på myndigheten eller under resan. Industridesignern behöver ta ställning till flera aspekter när en prototyp skapas:
• Hur produkten eller tjänsten ska anpassas till användaren
• Vilken produktionsmetod som ska användas
• Produkten eller tjänstens visuella uttryck
• Vad tillverkning eller lansering kommer att kosta
• Hur produkten eller tjänsten kommer att påverka omvärlden med avseende på levande organismer och framtida levnadsscenarior.
.