Grundläraren undervisar oftast i flera olika ämnen för samma grupp, vilket skiljer dem från ämneslärare. Läroplanen för förskoleklassen utgår exempelvis från att eleverna utvecklas och lär sig hela tiden, i alla sammanhang. Lärandet kan ske genom såväl lek, som skapande arbete och elevernas eget utforskande. En viktig arbetsuppgift är att stödja eleverna i deras personliga utveckling och stimulera dem att själva söka kunskap och reflektera.
Läroplanen anger målen för elevernas utbildning, samt deras sociala och personliga utveckling. Men det är upp till läraren och arbetslaget att tillsammans med eleverna planera för innehållet i undervisningen. Undervisningen kräver förberedelser och en del arbetstid går till planering och uppföljning, vilket kan göras både enskilt och tillsammans med andra lärare. Att dokumentera och bedöma elevernas kunskapsutveckling tillhör också arbetsuppgifterna .
I arbetet ingår, förutom undervisning, också mycket annat så som föräldramöten och kompetensutveckling. Oftast arbetar lärarna i arbetslag som tillsammans ansvarar för en eller flera klasser.