Barnen utvecklar sin fantasi, bland annat genom lek, samtal, sång, musik, drama, bild och form. Barnen får möjlighet att utveckla sitt språk, lära sig om djur, natur, miljö, kultur och samhälle. Ofta arbetar förskolan temainriktat för att barnen ska förstå sammanhangen i sin tillvaro. Det innebär att ett tema går som en röd tråd genom verksamheten under en längre tid. Ett exempel på ett tema skulle kunna vara vatten, något som barnen sedan får utforska, undersöka och experimentera med. Förskolläraren ger barnen möjlighet att uppleva och skapa nya erfarenheter och reflektera.
Kontakten och samarbetet med föräldrarna är en viktig del i arbetet, något som sker genom exempelvis föräldramöten. Förskolläraren öppnar för föräldrars delaktighet, bidrar till att de känner inflytande över verksamheten och i barnets vardag på förskolan. Förskolläraren möter föräldrar dagligen och arrangerar utvecklingssamtal under läsåret.
Pedagogisk dokumentation sker löpande i syfte att stödja barnen i deras utveckling. Förskolläraren samarbetar ibland med förskolepsykolog, kurator, tal- och språkpedagog eller andra specialpedagoger. Det kan vara för att få hjälp att hantera problem i barngruppen eller för att stimulera barn i behov av särskilt stöd på rätt sätt.
Verksamheten i förskolan är sedan 2011 en egen skolform som styrs av skollagen. Lärare som arbetar i förskoleklass följer en särskild läroplan, som togs fram 2018.