Försäkringssäljare och försäkringsrådgivare
Försäkringssäljare och försäkringsrådgivare är rådgivande och säljande specialister inom försäkringsfrågor.
Försäkringssäljare och försäkringsrådgivare marknadsför och säljer försäkringar till privatpersoner eller företag. De analyserar och ger råd om hur de kan lösa behovet av försäkringar. Försäkringssäljaren/försäkringsrådgivaren sätter sig in i kundens frågor eller problem för att kunna ge dem gåda råd eller sälja en försäkring som motsvarar deras behov.
En hälsning från verkligheten
Läs om hur en person som redan jobbar inom yrket upplever sin arbetsvardag.

Det handlar om att hjälpas åt - vi är ett stort maskineri och alla delar måste fungera för att bli så bra som möjligt.
Att bygga ett team är något som driver Lina
Sedan Lina Kjellberg började som fotbollsledare som 13-åring har hon brunnit får att få individer att prestera tillsammans som en grupp. Idag är hon säljledare på Länsförsäkringar Värmland med ansvar för 10 försäkringsrådgivare.
Berätta om ditt jobb, vad har du för uppgifter?
– Jag är säljledare på Länsförsäkringar Värmland. Jag har hand om personal och det är den största och roligaste biten - att bygga ett team. Jag är också med och gör strategiska förändringar för att driva företaget framåt. Sedan så är det uppföljningar, kundsamtal och att svara på mail också, så som för alla andra säljare.
Hur kommer det sig att du valde detta yrket?
– Jag har arbetat inom allt ifrån reception och försäljning till digital utveckling. Jag läste ekonomiprogrammet på universitetet och 2005, under tiden som jag studerade, jobbade jag extra på Länsförsäkringar Värmland. Efter några år som webbansvarig och som gruppchef i receptionen är jag nu säljledare med ansvar för 10 säljare.
Vad är det bästa med ditt arbete?
– Det är nog att få driva förändringar och förbättringsarbete. Tillsammans med andra medarbetare försöker vi göra det bättre för våra kunder, medarbetare och för organisationen. Det är spännande att försöka hitta lösningar som gör det bättre för alla tre parter.
Viktigaste förmågorna som säljledare?
– Viktigast är nog att kunna se helheten. Men också att vara lyhörd – att lyssna på kunderna, medarbetarna och företagsledningen. Även konflikthantering är väldigt viktigt. Jag anser att det är bättre att ta i problemen när de är små och reda ut eventuella bekymmer på ett tidigt stadium. – För kundernas och företagets bästa handlar det om att prestera i alla lägen och vara prestigelös och hjälpa till där behovet är som störst, det kan handla om allt från att sätta sig i växeln och svara i telefon till att dela ut reflexer på stan. Det handlar om att hjälpas åt - vi är ett stort maskineri och alla delar måste fungera för att bli så bra som möjligt.
Vad kan vara utmanande?
– Att få till förändring. Det är som sagt en av de roligaste delarna, men det gäller verkligen att ha tålamod. Sen är det förstås svårt att få tiden att räcka till.
Vad har du för planer för framtiden?
– Jag trivs väldigt bra där jag är just nu, men någon gång i framtiden skulle jag förstås vilja möta nya utmaningar. Det skulle vara roligt att i ännu större utsträckning kunna jobba med helheten.