Biologyrken
Biologyrken har en stor bredd inom arbetet med växter, djur och forskning om miljön.
Biologi är vetenskapen om det levande. Som biolog har du ofta som uppgift att identifiera och förklara biologiska problem och föreslå lösningar. Du kanske behöver undersöka varför en fiskart har minskat i antal i Östersjön eller ta reda på hur du får en bakterie att bilda insulin i stora mängder.
En hälsning från verkligheten
Läs om hur en person som redan jobbar inom yrket upplever sin arbetsvardag.

På vintern är det mer pappersarbete som att skriva rapporter, tillståndsansökningar för att kunna göra större naturvårdsinsatser, eller projekt.
Ekologen öppnar Huddinges natur för alla
Att vara ute mycket i skog och mark, men samtidigt kunna ägna sig åt pappersarbete vintertid, är verkligheten för en kommunekolog. Kristin Lundvall arbetar i Huddinge, söder om Stockholm. Hennes arbetsdagar innehåller praktiskt naturvårdsarbete beroende på säsong, som slåtter, vattenvård, förbättrad skyltning och ökad tillgänglighet i naturreservaten. Vintertid planerar hon kommande projekt.
Vad har du för arbetsuppgifter?
– På sommaren inspekterar vi att reservaten inte vandaliseras, till exempel genom att folk grillar på fel plats. Vi har kontakt med leverantörer när det gäller stängsel och belysning. Vi bedriver slåtter, gammeldags höskörd, där gräset slås och samlas upp för att gynna ängsblommor. Vi hjälper friluftslivet genom att skapa visningsskyltar, grindar och spänger. Vi återskapar våtmarker och gör nya groddammar. Naturinformation är något som vi arbetar mycket med. Alla naturreservat ska ha skyltar så att besökarna kan se vart man ska gå. Vi ekologer måste kunna förklara varför vi gör olika förändringar i naturen, till exempel att lämna döda träd för att gynna insekter, svampar och fåglar. – På vintern är det mer pappersarbete som att skriva rapporter, tillståndsansökningar för att kunna göra större naturvårdsinsatser, eller projekt. Jag har arbetat med appen Huddinges naturkarta, som ska öka intresset hos allmänheten för våra reservat.
Vilka egenskaper är bra att ha i yrket?
– Du bör vara flexibel och kunna arbeta ute i alla väder. Pedagogisk förmåga behövs för att skapa lättlästa och korrekta skyltar för naturreservaten, men framförallt för att kunna kommunicera till politiker och allmänheten varför naturen är viktig och behövs. Naturligtvis intresse för naturen, jag var nyfiken och lärde mig namn på blommor redan som barn.
Hur ser framtiden ut?
– Jag vill arbeta med vattenvårdsåtgärder. Man kan anlägga slingrande vattendrag för att förbättra vattenkvalitén i sjöarna eller ta bort hinder så att fisken kan ta sig fram till sjön. Snart ska jag iväg och kolla i Flemingsbergsskogen inför ett projekt.
Svårigheter i ditt yrke?
– Det är svårt att hitta jobb i yrket. Jag hade turen att få kortare jobb vid Länsstyrelsen och vid SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, som gav meriter. Det är många sökande på varje tjänst. En del väljer inriktning i utbildningen för att kunna arbeta med GIS eller som miljö- och hälsoskyddsinspektör.
Varför arbetar du i Huddinge?
– Få kommuner i Sverige satsar så mycket på skydd av natur och naturvård. Här är vi ett helt gäng ekologer som stöttar varandra. Annars är det vanligt att man arbetar ensam i mindre kommuner.