Användbarhetsexpert, UX-designer
En användbarhetsexperter, eller UX-designer, ser till att datasystem och webbplatser är lätta att använda och ger en önskad upplevelse.
Användbarhetsexpert eller interaktionsdesigner, även kallade UX-experter efter engelskans ”user experience”, ser till att datasystem och webbplatser blir lätta att använda och anpassade till de tänkta användarnas krav. De är en länk mellan användare och systemutvecklare/programmerare.
En hälsning från verkligheten
Läs om hur en person som redan jobbar inom yrket upplever sin arbetsvardag.

Jag har en enorm passion för mitt jobb och när jag fick den här tjänsten kände jag att jag hittat hem!
UX-designern som ser användarvänlighet i allt
Emelie Citron har alltid känt sig som en UX-designer, ända sedan hon var liten. Hon har alltid hittat på sätt att förenkla flöden och tyckt att detaljer är viktiga, även om det inte alltid varit i utvecklingen av ekonomiprogram. – Jag har en enorm passion för mitt jobb och när jag fick den här tjänsten kände jag att jag hittat hem, det här är mitt drömjobb!
Vad tycker du är det roligaste med ditt jobb?
– Mitt jobb är väldigt varierat, men mitt hjärta ligger i att jag vill arbeta nära användaren! Det roligaste är att förstå människor, att kunna sätta mig in i vad de upplever som utmaningar och att hitta lösningar som underlättar för dem.
Vilka utmaningar ser du i ditt jobb?
– Den största utmaningen, som samtidigt är en del av charmen med mitt jobb, är att jag måste hantera att människor har olika åsikter. Jag behöver vara en ”peacemaker” som kan hitta den gyllene medelvägen, men som också måste acceptera att alla inte alltid kan bli nöjda.
Vilka förmågor behöver en UX-designer ha?
– Att kunna förstå människor. Mitt jobb handlar till stor del om att kunna sätta mig in i användarnas situation, först när jag förstår dem kan jag hitta sätt att möta deras behov. Det är viktigt att vara nyfiken! Om man frågar ”varför” fem gånger och får svar på den frågan – då brukar man vara något bra på spåret!
Vad har du för arbetsuppgifter?
– UX står för ”User Experience” – det vill säga användarnas upplevelse. Som UX-designer är jag den som för användarnas talan när vi utvecklar ekonomiprogrammet Visma eEkonomi. Jag gör mycket research för att förstå kundernas behov. Framförallt genom att träffa dem och göra intervjuer, eller genom att analysera deras svar på enkäter. – Jag är med hela vägen, från att en idé föds till att en färdig funktion eller ett färdigt program finns klart. Tillsammans med mitt team skapar jag kundresor – då följer vi en kund genom hela deras kontakt med oss och våra program. Det hjälper oss att förstå vad vi behöver utveckla och förbättra. Jag jobbar också med att ta fram prototyper och möta våra kunder face-to-face när de testar dem. – På Visma vill vi att det ska bo en UX-are i alla medarbetare, så att utbilda andra i ”UX-tänket” är en viktig del av mitt jobb. Vi har just avslutat ett ”UX-maraton” i vårt team, en utbildning där alla under tre dagar har fått gå igenom en hel designprocess.