Ämneslärare åk 7-9
Ämneslärare i åk 7-9 förmedlar kunskap och nyfikenhet till elever i de yngre tonåren. Arbetet innehåller också föräldrakontakter.
Ämneslärare i grundskolan undervisar ungdomar - från åk 7 till åk 9. Ämnesläraren ska väcka nyfikenhet hos eleverna och stimulera dem till att själva söka kunskap. Det dagliga arbetet med eleverna är till stor del självständigt och innehåller allt från planering och genomförande av lektioner till föräldrakontakter.
En hälsning från verkligheten
Läs om hur en person som redan jobbar inom yrket upplever sin arbetsvardag.

Genom att vara lärare kan man även bidra till hela samhället. Man hjälper ungdomar att formas och välja väg i live
Ämnesläraren undervisar i spanska med stor entusiasm
Från universitet i Colombia till en grundskola i Värmland. Idalith León undervisar högstadieelever i spanska med stor entusiasm. Att se elever lyckas och utvecklas, både kunskapsmässigt och som människa ger glädje och energi.
Hur kommer det sig att du valde att bli lärare?
– Det valde jag ganska tidigt i livet. Jag har alltid gillat att kunna dela med mig av kunskaper och då passar det bra att vara lärare. Genom att vara lärare kan man även bidra till hela samhället. Man hjälper ungdomar att formas och välja väg i livet.
Vad är det absolut bästa med yrket som lärare?
– Jag tycker det är fantastiskt att se eleverna utvecklas. Glädjen som ges när man ser en elev lyckas är otrolig. Även att se hur eleverna utvecklas som människor, att man kan påverka eleverna positivt i livet och inte bara i klassrummet, den glädjen tycker jag är rolig.
Vad finns det för utmaningar?
– En utmaning är att se till varje individs behov. Man har så många elever och det är en stor utmaning att kunna tillgodose alla, men man måste hitta vägar och tillvägagångssätt att lyckas. – Undervisningsmetoder ändras också. Vi måste till exempel vara medvetna om att digitaliseringen påverkar hur vi måste arbeta. Kan du förklara hur digitaliseringen har påverkat? – Vi kan inte blunda för att våra elever har vuxit upp med digitala verktyg. Vi måste hitta nya sätt att lära med digitala verktyg. Elever vill lära sig på ett mindre traditionellt sätt, och det är en utmaning i sig, men det behövs också lämpliga verktyg och kompetensutveckling för oss lärare. – Digitaliseringen ger samtidigt många möjligheter. Om man kollar på språkämnet så kan vi till exempel lätt komma i kontakt med spansktalande runtom i världen. Digitala verktyg kan i sig inte lösa alla problem. Det handlar om att hitta en balans och det är en utmaning - att använda det digitala som ett verktyg, men inte låta det ta över så det stör.
Förklara en vanlig arbetsdag
– Förutom lektioner har man planering. Man deltar i olika möten, som med specialpedagog, rektor eller ämnesgrupper. Man är också mentor och då ingår det att ta extra ansvar för en klass. Det innebär en del kontakt och samarbete med föräldrar. Man behöver också rätta en del. – Ibland kan man känna att det är väldigt mycket. Det man vill ha mer tid till är att planera. Det är det som är nyckeln till bra undervisning.