Grafisk formgivare
Grafiska formgivare eller grafiska designers arrangerar bilder, rörliga bilder och texter för att få fram ett budskap och skapa en känsla.
I din fysiska vardag så väl som på nätet möter du ständigt kommunikationsmaterial som har fått färg, form och struktur som en grafisk formgivare tänkt ut och skapat för sitt syfte. Det kan vara trycksaker, förpackningar, skyltar, affischer och grafik i digitala medier. Den grafiska formgivaren ger produkten en form genom att välja typografi, färg och bilder för att tydliggöra ett budskap, förmedla en känsla och underlätta för dig att förstå och ta till dig innehållet.
En hälsning från verkligheten
Läs om hur en person som redan jobbar inom yrket upplever sin arbetsvardag.

Man måste ha en kreativ ådra, en känsla för färg och form och vara duktig på att komma på idéer.
Nörden som förändrar reklambranschen
Frida Larsson är Art Director och geek. I det egna företaget Geektown kommunikationsbyrå vävs Fridas livsfilosofi och bild av det ultimata arbetet samman. Hon får vara geek och samtidigt arbeta med idéprocesser, skapande, färg och form – allt i kombination med viktiga värderingar som solidaritet, lika värde och jämställdhet.
Vad är en geek?
– Vi som jobbar i Geektown är riktiga ”geeks” som gillar olika saker och är specialister inom varsitt område; design, böcker och musik. Geek betyder nörd* och för oss är nörd något positivt!
Berätta om ditt jobb!
– Jag jobbar med formgivning och illustrationer, antingen på datorn eller för hand. Jag layoutar trycksaker, logotyper, webbplatser och e-böcker. Som AD har jag det övergripande ansvaret för den grafiska formen och sätter riktningen för formen för varje uppdrag. Som till exempel musikfestivalen Musikens makt som jag jobbade med i somras. Till den valde jag bland annat typsnitt, färger, illustrerade bilder, formgav flyers, banners och webbplats. Jag jobbar också en del med programmering och film. – Jag är också delägare i Geektown, vilket gör att jag har andra ansvarsområden. Våra kunder finns över hela landet, även i Europa, så arbetet innebär en del resor. Jag jobbar även med utbildning vid Luleå Tekniska Universitet och har föreläsningar och workshops med företag. En stor del av jobbet handlar om att omvärldsbevaka –hålla mig ajour om vad som händer i världen.
Vad är det bästa med jobbet?
– Det bästa är att jag får vara kreativ och jobba med idéer. Jag är en person som älskar att jobba med färg och form och olika material – från idé till slutresultat. Idéprocesser präglar mitt arbete. Jag älskar att få responsen; – Yes, vi fick genomslagskraft. Ni lyckades!
Berätta om ett annorlunda jobb!
– Vi jobbade med Norrlandsoperan i Umeå och skulle marknadsföra en barn-och familjeopera, Snödrottningen – ett spännande äventyr för hela familjen genom skog i ett vinterlandskap. Istället för att ta den enkla vägen och publicera en annons i lokaltidningen gjorde vi en målgruppsanalys. Resultatet blev att vi delade vi ut blå burkar med glittrig slime och Snödrottningens elexir – isblå slush på stan till alla förbipasserande småbarnsfamiljer. Vi placerade också ut 3D-stickers i storformat på shoppingcentrum runt om i Umeå. – Det var uppskattat och vi fick väldigt bra respons. Många ville fotografera sig framför de 3D-klistermärken vi placerat på väggar och golv. Ett klistermärke hade jättelika håriga gröna armar som stack ut från väggen bakom och på ett fotografi såg det ut som att personen var nära att bli tillfångatagen av monstret. Arbetet som AD handlar mycket om att vara kreativ och tänka på hur vi kan nå målgruppen och prata med dem så de förstår budskapet vi vill förmedla lättare och ibland göra ett svårt ämne mer lättillgängligt.
Vilka egenskaper behöver en Art Director?
– I det här jobbet ska man vara öppen för att lära sig nya saker och att tänka nytt, inte bara kolla vad andra gör utan tänka – vad kan VI göra? Man måste ha en kreativ ådra, en känsla för färg och form och vara duktig på att komma på idéer. Det är också viktigt att man kan jobba i team och gilla att jobba med människor, man gör aldrig ett uppdrag helt själv.
Vad är viktigt att veta om ditt jobb?
– Jobbet är ganska tidspressat och vi jobbar ofta efter deadlines. Många har för stora förväntningar och tror att jobbet bara är kreativt. Det kan också handla om att sitta länge med detaljer, exempelvis när man layoutar. Den som vill bli AD måste vara beredd på tidskrävande, detaljerade och tålamodskrävande uppgifter. Ofta har vi 5-7 olika projekt igång samtidigt så det gäller att planera sitt arbete väl.