3 april 10:00
Nästa webbinarium:
Visa fler

Kicka igång 2021

Gör en rivstart och kicka igång det nya året! Vi vill boosta dig genom sju konkreta tips för ditt jobbsökande 2021. Det kan vara så enkelt som att skicka en god fortsättning-hälsning på sociala medier eller att stanna upp och fundera på allt bra du gjorde under förra året. Du kommer också att få ta del av ett framgångsrecept. Arbetsförmedlingens jobbpodd hälsar dig välkommen till jobbsökaråret 2021. Nu kör vi!

Transkribering av Arbetsförmedlingens jobbpodd, avsnitt: Kicka igång 2021.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)


Charlotte Lindman:

I det här avsnittet har jag bjudit in kollegor från Arbetsförmedlingen som dagligen coachar och ger tips till personer som söker jobb. Nu vill vi ge dig ett kit med sju användbara tips,
så att du kan kicka i gång 2021 när du söker jobb. Och har du tittat på våra webbinarier på arbetsformedlingenplay.se, känner du säkert igen flera av rösterna. Häng med, så drar vi igång jobbsökaråret.
Du lyssnar på arbetsförmedlingens jobbpodd och jag heter Charlotte Lindman.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)


Charlotte:

Första tipset är från Miranda och det handlar om att du ska reflektera och ge dig själv feedback på hur det gått att söka jobb hittills. Berätta, Miranda.

Miranda Nour Forsberg:

Ja, men precis, Charlotte. Mitt tips är då att man ska nu i det nya året ge sig tid att stanna upp och reflektera över sitt arbetssökande. Vad har gått bra och vad har gått mindre bra? Se om det finns någonting att förbättra där, för när man väl funderar och reflekterar över hur det har gått, då finns det en chans att kunna komma fram till saker som inte riktigt har fungerat bra.

Charlotte:

Har du några bra tips på vad man ska fundera och titta på lite extra noga?

Miranda:

Ja, men precis. Fundera kring hur det har gått med dina ansökningshandlingar. Är de bra? Känner du att du inte riktigt har nått fram med dina ansökningshandlingar? Då är det kanske det du ska förbättra. Vi har ju en hel del inspiration på arbetsformedlingenplay.se, där man kan se hur man kan förbättra sina ansökningshandlingar. Och om det är så att du kanske har blivit kallad på intervju men inte riktigt går hela vägen fram,
då kanske det är intervjun du ska öva på. Kanske öva på lite intervjufrågor. Se vilken fråga har jag inte kunnat svara på?
Och även då se om det finns sätt att kunna få lite feedback från andra på hur du uppfattas. I en intervjusituation, be gärna om feedback från någon runt omkring dig och fråga: Hur tycker du att jag uppfattas när jag svarar på en viss fråga, och så vidare. Så att man får en känsla av hur en arbetsgivare uppfattar en när man går på intervju. Är det så att man reflekterar och funderar kring förbättringar, då kan man ju få en chans att bli bättre och öka sina möjligheter att gå hela vägen fram.

Charlotte:

Det här är jättebra, för det handlar både om att ge sig själv feedback, men också be någon annan att ge feedback på det jag har gjort, som mina ansökningshandlingar.
Men det var ju ett jättebra tips det här med att någon annan ska lyssna på hur jag svarar på en fråga.

Miranda:

Ja, men precis. Det är ju en sak hur man uppfattar sig själv i en situation, men att se sig själv ifrån andras perspektiv, hur andra ser på en, det kan ju faktiskt öppna ögonen för en själv att ja, det som jag tror att jag sänder ut med mitt kroppsspråk eller med mitt sätt att prata är ju kanske inte exakt så som någon annan uppfattar mig. Så om det är så att man frågar en person som är en vän eller kanske någon person som kanske inte känner en så bra också. Det kan vara bra, så att man får den neutrala sidan av bilden och kan se:
Hur tror du att en arbetsgivare uppfattar mig när jag beter mig på det här viset? Det är jättenyttigt.

Charlotte:

Tack så jättemycket, Miranda.

Miranda:

Tack.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)

Charlotte:

Ja, bara det här med att reflektera och veta vad man ska fokusera på när man söker jobb är ju viktigt för att nå sitt mål, just att få ett jobb. Men hur gör man det?
Det ska nästa kollega, Per, berätta mer om. Hej, Per!

Per Westberg:

Ja, men, hej, Charlotte!

Charlotte:

Varsågod, berätta ditt tips.

Per:

Jag tänkte faktiskt prata litegrann om vikten av att sätta delmål och att man ska prioritera rätt i sin vardag. En av de viktigaste uppgifterna i livet, när man är arbetssökande och privat i övrigt,
det är att man känner att man ger sig chans att lyckas...

Charlotte:

Ja, verkligen.

Per:

...och en bra metod för det är att jobba med målkedjor.

Charlotte:

Skulle du kunna ge ett bra exempel på hur en målkedja skulle kunna se ut?

Per:

Ja, jag har ju träningsexempel. Jag tycker om att ge mig ut och jogga så där, men jag joggar ganska planlöst. Så för ett tag sedan, det är 5–6 år sedan, så satte jag som mål att nu ska genomföra en tävling. Det här var ju inte vilken tävling som helst, utan ett bergsmaratonlopp, ett ultralopp nere i Spanien. Den teknik jag använder för att klara av det här kallas för backcasting.
Då har jag ett givet mål där mitt syfte, mitt varför - jag vet att jag brinner för det och verkligen vill genomföra det här - det är tydligt och klart. Sen går jag baklänges periodvis. Tre månader före tävlingen, vad ska jag ha åstadkommit då? Ytterligare tre månader, var ska ligga då? Sex, nio, arton och så vidare?
Hela resa till mitt nuläge.

Charlotte:

Så man kan säga att man liksom tittar på målet, men det här med att gå baklänges handlar om att helt enkelt titta på delmål i tid, liksom ända från tills där du är idag.

Per:

Exakt. För annars kan det bli så mycket som man ska hinna med.
Är man lite stressad, till exempel om man är arbetslös eller känner sig håglös, då blir det för mycket saker, för mycket krav från omgivningen vad man ska hitta på. Så därför att börja med det här slutmålet och sen ge sig tydliga delmål, en kedja som man långsamt backar tillbaka till, det gör det hela mer begripligt.

Charlotte:

Du pratar ju också om det här med prioriteringar.
Hur ska man prioritera?

Per:

Jag kan säga att det här gjorde jag inför loppet. När man väl är på plats handlar det mer om uppföljning och att känna in.
Det här var precis som Vasaloppet, att man drar ett rep över spåret för vissa tider, så då gällde det att känna in allting: Vad gör jag rätt nu i stunden? Att prioritera rätt varje dag handlar ju mycket om att ge sig själv uppföljningstid, att se till att din vardag också innehåller reflektionstid. Och är det så att man har mycket att göra, så avsätt verkligen den här tiden, om det är på eftermiddagen.
Vet du att du ska hämta barn från dagis eller ha föreningsaktivitet eller någonting annat händer, se till att din jobbsökartid avslutas i tid, och att du har din egen privata reflektionstid varje dag,
där du ställer dig tre frågor: Vad har jag gjort? Leder det här till mitt delmål? Vad var roligt?

Charlotte:

Tack så jättemycket, Per. Om man följer de här tipsen,
då har man kommit långt när det gäller att kicka igång jobbsökaråret 2021.

Per:

Tack, Charlotte.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)

Charlotte:

Och nu när vi är inne på ett nytt år är det ju härligt att få sprida lite glädje. Sociala medier är ju ett bra sätt att hålla kontakten eller återta kontakten, särskilt nu när man ska ha social distans.
Då har Ziza ett tips till dig.

Ziza Madani:

Ja, precis. Mitt jobbsökartips till dig är att du ska använda dig av ditt nätverk på dina sociala medier.
Nu i början på året är ett perfekt tillfälle att göra det, för du kan passa på att önska ditt nätverk en god fortsättning på det nya året.

Charlotte:

Men om man nu ska dra nytta av att skicka en sådan här hälsning med god fortsättning och samtidigt berätta att man faktiskt söker jobb, har du något tips på hur man kan skriva då?

Ziza:

Jo, men skriv ett inlägg på Facebook, Instagram och LinkedIn och berätta att du är sugen på nya utmaningar. Skriv kort om vad för typ av jobb du är ute efter och be dem kontakta dig och kanske till och med dela ditt inlägg för att det ska få spridning.
Och önska också god fortsättning.

Charlotte:

Men vad skulle man kunna få för effekter av att göra en sådan här hälsning?

Ziza:

Först och främst får ditt nätverk veta att du är tillgänglig på arbetsmarknaden och att du är ute efter nya utmaningar, men också att de kan få prata med sina vänner, dela ditt inlägg och ja,
kanske kommer de på att det är just du som är ute efter ett jobb när de väl har sett ditt inlägg.

Charlotte:

Tack så mycket, Ziza.

Ziza:

Tack.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)

Charlotte:

Det här tipset från Ziza är verkligen ett enkelt, roligt och konkret tips som alla kan göra. Nu har vi kommit till tips nummer 4,
och det är Karolina som vill berätta om hur du kan fylla på med nya värdefulla kunskaper.

Karolina Brogan:

Ja, jag vill berätta om en sajt som heter digitalajag.se.
Den sajten är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Google Digitalakademin. Det finns massor med bra onlinekurser på digitalajag.se, ifall du exempelvis vill öka din digitala kompetens och lära dig att söka jobb.

Charlotte:

Men har du något bra exempel just på en sådan här kurs som man skulle kunna gå just om man söker jobb?

Karolina:

Ja, just för arbetssökande så finns det en jättebra kurs som heter "Söka jobb på nätet".

Charlotte:

Det är ju väldigt passande.

Karolina:

Ja, absolut, och den tar cirka tjugo minuter att göra, och där får du jättebra information om hur du kan öka din synlighet på nätet när du söker jobb.

Charlotte:

Finns det några fler exempel på vad man kan få i en sådan här kurs?

Karolina:

Den har sju olika innehållsdelar och ett axplock av innehållsdelarna i kursen "Söka jobb på nätet" är exempelvis söka jobb genom företag, vara arbetssökande på Arbetsförmedlingen och använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster, och hur du skapar en profil på det professionella yrkesnätverket LinkedIn.

Charlotte:

Ja, men om man nu skulle gå den här delen med just LinkedIn,
vad kan man få för bra tips där då, till exempel?

Karolina:

Man får jättemånga bra tips, exempelvis hur du ska tänka när du ska välja foto på din LinkedIn-profil, hur du skriver en bra sammanfattning som verkligen lyfter upp din kompetens och attraherar arbetsgivare och rekryterare till din LinkedIn-profil,
och hur du kan öka din synlighet på LinkedIn och hur du ska tänka när du knyter kontakter på LinkedIn.

Charlotte:

Ja, det var flera bra tips, men skulle du kunna repetera var man nu går in för att hitta de här kurserna?

Karolina:

Då går du in på www.digitalajag.se. Där hittar du kursen "Söka jobb på nätet" och massor med andra kurser också.

Charlotte:

Tack så mycket.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)

Charlotte:

Även Arbetsförmedlingen har ju kurser och olika insatser.
Vi hjälper tusentals personer varje år till jobb, bland annat genom olika samarbeten med arbetsgivare. Och det är vad nästa tips handlar om, och det här är för dig som inte kommer från Sverige. Välkommen hit, Mahmoud.

Mahmoud Nozhatzade:

Tack, Charlotte.

Charlotte:

Vad är ditt tips för det här nya året?

Mahmoud:

Mitt tips är till dig som är född och högutbildad i utlandet,
och som behöver ha praktik inom ditt yrkesområde. Det enklaste sättet att hitta arbetspraktik kan vara via utbildningen "Korta vägen", där praktik är en central del av det. Den andra vägen kan vara via insatser som Jobbsprånget, Äntligen jobb och Snabbspåren för utomeuropeiskt utbildade akademiker.

Charlotte:

Men hur ska man hitta till just de här insatserna som du nämnde här nu?

Mahmoud:

Du kan hitta all information i de webbinarier vi har sänt om dessa insatser, och som finns på arbetsformedlingenplay.se under kategorin "Ny i Sverige".

Charlotte:

Men om man nu tänker på att man har gått en sådan här utbildning, så vill man ju jättegärna veta att det faktiskt ger ett jobb. Hur ser möjligheterna ut?

Mahmoud:

Det beror självklart på din bakgrund och vilken utbildning du har, men minst 50 % av alla som har gått de här insatserna de senaste åren, har fått jobb inom sitt yrke.
Och det här är väldigt bra, tycker jag.

Charlotte:

Tack så mycket, Mahmoud.

Mahmoud:

Tack själv, Charlotte.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)

Charlotte:

Och sjätte tipset det kommer från Ninel, och hon har en topplista på våra webbinarier som du också hittar på arbetsformedlingenplay.se. Berätta, Ninel!

Ninel Pizarro Díaz:

Ja, det stämmer, jag har med mig några av mina tips från topplistan. På topp ett så har jag "Experternas bästa jobbsökartips".

Charlotte:

Och vad kan man få för tips där, då?

Ninel:

Det här är ett måste för den som vill både höra bra jobbsökartips från bland annat kollegor från Arbetsförmedlingen, som jobbar med de här frågorna dagligen. Men också för den som vill höra lite mer om vad som menas med uttryck som "tänk utanför boxen",
"läs på om företaget", eller om vår fantastiska digitala plattform arbetsformedlingenplay.se.

Charlotte:

Precis, och det är ju precis på den plattformen där man kan hitta de här webbinarierna.

Ninel:

Exakt, men även för dig som vill få tips om hur man kan tänka om man söker jobb för första gången.

Charlotte:

Ja, det är ju jätteviktigt. Vad har du mer för tips när det gäller webbinarier? Vad ska man titta på, tycker du?

Ninel:

Ja, som tips 2 har jag "Om Studiemotiverande folkhögskolekurs". Det här är ett webbinarium som kommer att informera om hur man kan få hjälp och motivation i tre månader för den som kanske vill påbörja studier, som inte har hunnit bli klar, inte avslutade gymnasiet och inte har avslutad gymnasieexamen, men den som vill kanske läsa vidare sen på högskola och behöver en liten push.

Charlotte:

Precis. Det är så viktigt det här med att få den här motivationen.

Ninel:

Och det får man när man går en sådan Studiemotiverande folkhögskolekurs via Arbetsförmedlingen.

Charlotte:

Då kommer vi till sista webbinariet som ligger i din topp 3-lista.

Ninel:

Ja, som topp 3 har vi "Använd kroppsspråket i digitala möten".
Som du vet så är digitala möten väldigt aktuellt och det ökar allt mer idag. Det är många arbetsgivare som använder sig av till exempel videointervjuer. Så att kroppsspråket, det säger mer än ord. Det gäller att öva. Öva på tonläge, språket och kroppsspråket. Hur man presenterar sig i sitt professionella jag när man sitter där i videointervjun. Gör du det så ökar du chanserna att jobbet blir ditt.

Charlotte:

Tack så mycket, Ninel, för din topp 3-lista på webbinarier som du alltså hittar på arbetsformedlingenplay.se.

Ninel:

Exakt. Tack.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)

Charlotte:

Sjunde och sista tipset kommer från P-G. Här är ett förslag på ingredienser som du kan använda för att skapa ett bra recept när du söker ett nytt jobb. Välkommen hit, P-G.

P-G Nordström:

Tackar.

Charlotte:

Vad är ditt tips?

P-G:

Jo, jag sitter ju som tekniker här och då modererar man bland annat chattarna, till exempel för alla webbinarium som har att göra med våra ansökningshandlingar. Då läser man ofta i chatten att många tycker att det är svårt att skriva vad man är bra på,
för att de upplever att de skryter. Och mitt tips då det är att se på sina ansökningshandlingar som en innehållsförteckning för till exempel en kakburk.

Charlotte:

Mm. (Skrattar)

P-G:

Och om jag ska sälja den här kakburken till en arbetsgivare,
då måste jag ju tala om vad som finns i den här kakburken och de måste få reda på hur goda just mina kakor är.

Charlotte:

Men varför är det så viktigt att tala om hur goda de här kakorna är? (Skrattar)

P-G:

Om man sätter sig i arbetsgivarens eller en rekryterares stol, så är det så att de kanske har 2, 3–400 som söker just den här tjänsten. Då ska de läsa 400 personliga brev. Om man kokar ner det till att det till slut blir kanske 2 brev kvar, och det i det ena brevet står vad den här personen är bra på och i det andra brevet inte står vad de är bra på, då förstår man att det är ganska lätt att välja den där det står vad personen är bra på. Arbetsgivaren vill ju veta vad man är bra på för att anställa.

Charlotte:

Men har du något tips på hur man skulle kunna berätta hur bra man är?

P-G:

Alla som har varit arbetslösa vet att det där tär litegrann på självförtroendet efter ett tag. Då kan det vara svårt att komma på och komma ihåg vad man faktiskt är bra på. Då är ett annat tips att fråga en gammal kollega eller en god vän. Vad tyckte du att jag var bra på när vi jobbade ihop? Vilka egenskaper uppskattade du då som jag har? Det är två bra tips eller två bra saker med det. Det andra är... Det ena är att man kanske får lite ny input. Man kanske får veta någonting som man själv inte har tänkt på att man faktiskt är bra på. Det andra är att det blir lite lättare att i ett brev skriva "min gamla kollega Charlotte tycker att jag är jättebra på det här" eller "min gode vän Thomas tycker att mina bra egenskaper är de här". Man kommer ifrån det där att det känns som att man skryter, för det är någon annan som säger det om en.

Charlotte:

Ja, för det är så otroligt viktigt att faktiskt lyfta upp det som man är bra på när det gäller att söka jobb.

P-G:

Absolut, det är ju nödvändigt att de får veta hur goda kakor jag har i min burk. I Sverige har vi ju litegrann ett över-jante-jag, vi ska inte tro att vi är någonting. Vi får inte säga vad vi är bra på. Men jag tycker att säga vad man är bra på är inte att skryta, utan det är att tro på sig själv. Om jag ska kunna sälja in mig själv till en arbetsgivare så att de tror på mig, då måste jag tro på mig.
Så vi måste våga säga att mina kakor är goda.

Charlotte:

Kul sätt att tänka! Tack P-G och alla andra kollegor för era tips. Nu är det upp till dig hur du ska skapa ditt eget recept på framgång och vad du ska välja för ingredienser i din kaka. Nu kickar vi igång 2021. Lycka till! Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens jobbpodd med mig, Charlotte Lindman. Avsnittets gäster var Miranda Nour Forsberg, Per Westberg, Ziza Madani, Karolina Brogan, Mahmoud Nozhatzade, Ninel Pizarro Díaz och P-G Nordström. Tekniker var Andreas Damgaard. Vi nämnde ju ett par länkar i avsnittet och de hittar du i avsnittsbeskrivningen. Vad tycker du att vi ska prata om i Arbetsförmedlingens jobbpodd under 2021? Skriv det till podcast@arbetsformedlingen.se. Det här avsnittet producerades i december 2020. Vi hörs!