7 maj 13:00
Nästa webbinarium:
Visa fler

Starta eget företag? Skatteverket tipsar

Ska du starta eget företag? Skatteverket besöker oss i studion och tipsar: Hur väljer man företagsform? Vad är skillnaden på F-skatt och FA-skatt? Och så pratar vi affärsplan och Starta eget-stöd från Arbetsförmedlingen. Del 1 av 2.

  • Starta eget-stöd
  • Hur väljer man företagsform
  • Skillnaden på F-skatt och FA-skatt

[musik]

Ziza Madani:

Drömmer du om att starta eget och har en bra affärsidé, men är osäker på hur du går vidare? Då ska du lyssna på det här avsnittet där vi får tips och goda råd från Skatteverket.

[musik]

Ziza:

Välkomna till Ny i Sverige- podden. En podd där vi förklarar, tipsar och ger goda råd om att söka jobb och att jobba i Sverige. Podden som riktar sig till dig som är ny i landet. Titeln på dagens sändning är: Starta eget företag. Vad ska man tänka på och vad är viktigt? Vi som sitter i studion är jag, Ziza Madani, och min kollega Pär Axelsson och vi jobbar här på Arbetsförmedlingen. Och lite senare kommer även en expert från Skatteverket, nämligen Maria Irbäck, att gästa oss i studion.

Pär Axelsson:

Allt börjar med en affärsidé, eller hur Ziza?

Ziza:

Ja, man brukar säga att en affärsidé är grunden som företaget vilar på. Med en väl genomtänkt affärsidé ökar dina möjligheter att lyckas. När du väl har hittat din affärsidé, är det bra att formulera den enkelt och kortfattat. Det räcker med några meningar.

Pär:

Så, vad är egentligen en affärsidé? Kan du förklara lite mer?

Ziza:

Om du funderar på att starta ett företag, behöver du en idé som du kan tjäna pengar på. Det kan vara något som du vill sälja. Det kan också vara ett arbete eller en tjänst som du tar betalt för. Företagets affärsidé handlar alltså om vad du ska sälja, hur du ska sälja och till vem du ska sälja. Affärsidén ska också beskriva företagets styrka och vad företaget är särskilt bra på.

Pär:

Okej. Om jag har en bra affärsidé och är inskriven hos Arbetsförmedlingen – vad ska jag börja med?

Ziza:

Du börjar med att berätta om din affärsidé för Arbetsförmedlingen. Om du och en arbetsförmedlare har kommit överens om att starta eget kan vara en lämplig insats för dig, så blir du uppmanad att skriva en affärsplan. I den beskriver du din affärsidé och tar fram en budget för din ekonomi i företaget.

Pär:

Affärsplan… Är det svårt att skriva en affärsplan? Kan man få hjälp med det?

Ziza:

Om du är osäker på hur du ska skriva en affärsplan, så kan vi erbjuda en utbildning i det efter en bedömning som Arbetsförmedlingen gör. Det samma gäller för hur du tar fram en budget eller om du behöver information om bokföring, skatt eller avtal. Men ett bra tips är att det finns information om hur man kan skriva en affärsplan på verksamt.se.

Pär:

Okej. Vad händer sen?

Ziza:

När affärsplanen är klar, skickas den till en av våra upphandlade leverantörer som bedömer om din affärsplan håller. Om den blir godkänd, beviljas du starta eget-stödet. Stödet ges i sex månader.

Pär:

Kan du berätta lite mer om hur stödet fungerar?

Ziza:

Det som är viktigt att komma ihåg är att det här inte är någon extra ersättning du får, utan rent ekonomiskt behåller du den ersättning du redan har. Om du får a-kassa i dag, så kommer du få motsvarande belopp utbetalt som aktivitetsstöd. Har du i dag redan aktivitetsstöd, så får du det fortsättningsvis också. Om du har en funktionsnedsättning, så kan du få ett bidrag för kostnader i samband med starten av din verksamhet. För att få veta mer om vilket stöd du kan få av Arbetsförmedlingen, kan du läsa om det på vår webbplats arbetsformedlingen.se.

Pär:

Finns det fler former av stöd?

Ziza:

Du kan få råd med vad du ska tänka på och ta reda på inför och under företagsstarten från Arbetsförmedlingen. Dessutom kan du få vägledning av en mentor, ett så kallat mentorstöd. Men en väldigt viktig sak: starta inte företaget innan du har fått ett godkännande.

Pär:

Okej. Varför är det så viktigt?

Ziza:

Om du startar ditt företag innan du får ett beslut från Arbetsförmedlingen, får du inget stöd. Du ska alltså inte starta företaget innan dess om du vill ha ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen

Pär:

En annan sak – behöver man något tillstånd?

Ziza:

Innan du startar ditt företag ska du ta reda på om just du behöver tillstånd. Tillstånd behövs till exempel om du ska sälja mat, arbeta som frisör eller köra taxi. För att få tillstånd ska ditt företag uppfylla krav från olika myndigheter. Du kan se vilka tillstånd som finns på webbplatsen verksamt.se.

Pär:

Okej. När du startar företag ska du välja vilket sorts företag du vill ha. Men det finns de som kan det här mycket bättre. Maria är med oss och ska förklara det här för oss. Hon jobbar som skatteinformatör på Skatteverket.

Pär:

Varmt välkommen, Maria. Maria Irbäck: Tack så mycket.

Pär:

En vanlig fråga: vilka är de vanligaste företagsformerna?

Maria:

De vanligaste företagsformerna är enskild näringsverksamhet, som också kallas enskild firma, eller att ha ett aktiebolag. Några andra företagsformer är handelsbolag och ekonomisk förening. Men valet av företagsform kan bero på olika saker: Om du startar ensam eller om ni är flera, vilken bransch det är frågan om och hur mycket pengar du har råd att satsa i verksamheten.

Pär:

Men låt oss fokusera på enskild näringsverksamhet och aktiebolag. Vad är skillnaden och när ska man välja vilket?

Maria:

I en enskild näringsverksamhet är du ensam ägare. I ett aktiebolag kan ni vara flera. Det finns inget krav på startkapital i en enskild näringsverksamhet, men ett aktiebolag måste ha ett aktiekapital på minst 25 000 kronor. Det är alltså pengar du behöver starta med och lägga in i företaget.

Pär:

Okej, jag förstår. Finns det några andra skillnader?

Maria:

En annan skillnad mellan de olika företagsformerna är ansvaret för företagets skulder, avtal, med mera. I en enskild näringsverksamhet är det du som har personligt ansvar för ditt företag. Det betyder att du själv måste betala företagets skulder om pengarna i företaget inte räcker till, till exempel vid en konkurs.

Pär:

Maria, det där måste du förklara lite närmare.

Maria:

I en enskild näringsverksamhet blir du registrerad på ditt personnummer. Det blir också företagets organisationsnummer. Även om du har ett personligt ansvar för ditt företag, är det viktigt att du håller isär företagets och din egen privata ekonomi. Ett aktiebolag är däremot skilt från dig som är ägare. Det innebär att det är bolaget som till exempel tecknar avtal och tar lån. Skulle ditt företag få en skuld som bolaget inte kan betala, så är det i första hand bolaget som får stå för den.

Pär:

Bra. Vilka fler skillnader finns det mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag?

Maria:

I en enskild näringsverksamhet har du ingen styrelse, men ett aktiebolag har krav på styrelse som ska bestå av minst två personer.

Pär:

Är det något mer man ska tänka på när man väljer företagsform?

Maria:

En sak till att tänka på när du ska välja företagsform är beskattningen. Den är olika om du har enskild näringsverksamhet eller ett aktiebolag. Det här är något du behöver ha koll på. Läs gärna mer om det på Skatteverkets hemsida.

Pär:

Vad är nästa steg, Maria?

Maria:

Nästa steg är att registrera ditt företag, det kan du göra på verksamt.se.

Pär:

Verksamt.se. Det där får du förklara.

Maria:

En sida jag varmt rekommenderar är verksamt.se. Där har Bolagsverket, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket samlat information, verktyg och e-tjänster för dig som vill starta eller som redan driver företag. Där kan du till exempel läsa om hur du gör en affärsplan och en budget.

Pär:

Är det här man registrerar företaget?

Maria:

Precis. På verksamt.se ska du registrera ditt företag. Då loggar du in med din e-legitimation på "Mina sidor". Tjänsten finns alltså på webbplatsen verksamt.se. Ett annat alternativ är att du använder en blankett på Skatteverkets webbplats när du ska ansöka om att registrera ditt företag. Den heter "Företagsregistrering".

Pär:

Det är ju jättebra. Vad mer kan man hitta på verksamt.se?

Maria:

Här finns också en checklista som du kan använda som hjälp, där du ser vad du behöver tänka på och eventuellt göra i samband med din företagsstart.

Pär:

Yes. Maria, vi ska prata om skatter. Vad är F-, FA- och A-skatt? Kan du förklara vad som är skillnaden mellan dessa skatteformer?

Maria:

Jo… Skatteformen visar vem som ska betala in skatt och sociala avgifter till Skatteverket. När du är anställd, har du det som heter A-skatt. Då är det din arbetsgivare som gör skatteavdrag och betalar in den och sociala avgifter till Skatteverket. Du behöver alltså inte själv tänka på det. Sedan har vi F-skatt där F står för företag. Om du har enskild näringsverksamhet innebär det att du själv ska betala in skatter och avgifter för din verksamhet. När det gäller aktiebolag är det bara bolaget som kan få F-skatt. Du ansöker om F-skatt hos Skatteverket och du ska uppfylla några krav för att kunna bli godkänd. Men du kan läsa mer om det här på Skatteverkets hemsida. Om du däremot har en anställning och driver eget vid sidan om, är det FA-skatt som gäller.

Pär:

Det här är ju jätteintressant. Maria, jag kom på en viktig sak som jag skulle fråga dig om. Får man ha utländska delägare i företaget? Alltså de som varken bor eller har någon koppling till Sverige?

Maria:

Ja, utländska personer kan arbeta i Sverige som företagare. Men på det här området är det en hel del saker att tänka på för att allt ska bli rätt med skatter och annat. Du kan hitta information på skatteverket.se och du kan också ringa till vår skatteupplysning för att få vägledning.

Ziza:

Och det får bli sista ordet för den här sändningen. Det finns mycket mer att prata om och säga om det här ämnet. Bland annat om företagsnamn och hur du skyddar ditt företag, genom försäkringar och patent. Men om du vill veta mer, kan du besöka verksamt.se. Länkarna hittar du på arbetsförmedlingen.se/play, under det här avsnittet. Tack Maria för att du var med oss! Vi ses nästa avsnitt där vi kommer att gå igenom vad du ska tänka på när du driver ett företag. Vi ses.

[musik]

speaker:
Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens podcast "Ny i Sverige". Du hittar alla tidigare avsnitt på Arbetsförmedlingens Play-sida. Har du frågor, tips eller funderingar? Mejla oss gärna på podcast@arbetsformedlingen.se. Det här avsnittet producerades hösten 2023.

[musik]