25 april 10:00
Nästa webbinarium:
Visa fler

Att tänka på när du börjar på en svensk arbetsplats

Det här avsnittet handlar om hur det är att arbeta i Sverige och vad man ska tänka på. Det kan skilja sig en hel del att arbeta i Sverige jämfört med andra länder. En del brukar uppleva kulturkrockar och skillnader i vissa sociala koder. Hur tilltalar man sin chef? Hur ser man på strukturer och rutiner? Vad ska man tänka på när det kommer till arbetskläder? Det och mycket mer pratar vi om i det här avsnittet.

Transkribering av Arbetsförmedlingens Ny i
Sverige-podd: Att tänka på när du börjar på en
svensk arbetsplats

Vinjettmusik (FIRST STEP MUSIC)


(Ziza Madani)

Hur är det att arbeta i Sverige?

Vad ska man tänka på när man får sitt

första jobb och kommer till en ny arbetsplats?

Vilka kulturkrockar kan uppstå?

I det här avsnittet ska vi prata om det.

Mitt namn är Ziza Madani och idag har jag

med mig min kollega Ellinor Wassberg.

Välkommen till Ny i Sverige-podden.


(Ziza)

Ellinor, det kan ju skilja sig en en del

från att jobba utomlands och i Sverige. När man får ett jobb,

vad är det första man ska tänka på?

(Ellinor Wassberg)

En sak som är väldigt viktig är att komma i tid till jobbet.

(Ziza)

Ja, det är viktigt. Jag har en kollega som har jobbat i Mellanöstern.

Hon berättade att där är det inte lika noga med att komma i tid.

Självklart beror det på vad för jobb det är.

På vissa jobb är det viktigt, men andra inte.

Ibland är det okej att komma 5 till 10

minuter för sent, men ibland mer.

Men i Sverige är det alltid viktigt att vara i tid, eller hur?

(Ellinor)

Ja, du behöver komma i tid till din arbetsplats,

du behöver komma i tid till dina möten

och du behöver lämna in dina arbetsuppgifter i tid.


Samtidigt förstår arbetsgivaren att saker

kan hända i livet.

Så om du märker att du kommer att komma

för sent till ett möte, ring och berätta det.

Och vi jobbar ju ofta i team och hjälper

varandra, så om du inte hinner göra klart en arbetsuppgift,

prata med din chef så kan ni komma på en lösning tillsammans.

(Ziza)

Okej. Ja, men bra tips. Sen är det vanligt i Sverige att man har

lunchlåda med sig eller äter tillsammans på lunchrasten.

Det är viktigt att ta sin rast, en paus för att få ny energi.

En bekant till mig berättar att i

exempelvis Sydkorea så är det vanligt att inte ta sin rast.

Många arbetsgivare där tycker att det är

positivt att jobba mycket.

(Ellinor)

Jaha.


(Ziza)

Men i Sverige är det viktigt med pauser. Tar du alltid dina raster?

(Ellinor)

Ja, nästan alltid. Jag försöker. Då brukar jag ta

en promenad, lyssna på en podcast eller fika.

(Ziza)

Ja, just det, det där med fika, det är vanligt i Sverige.

Vad gör man då?

(Ellinor)

En fika handlar om att ta en paus som vi

pratade om. Du tar en kopp kaffe eller en kopp te.

Samtidigt så pratar du med några av dina

kollegor och kanske chefen.

Ni pratar om nyheter, vädret

eller vad du ska göra i helgen.

(Ziza)

Jaha, så det är normalt att chefen fikar

med sin personal?


(Ellinor)

Ja, absolut. På så sätt är det ganska avslappnad

stämning på svenska arbetsplatser. Alla umgås med alla.

Du säger hej och hejdå till dina kollegor varje dag.

Och man hälsar på alla med deras förnamn.

Så om jag träffar dig, så kommer jag ju säga: "Hej Ziza."

Jag säger inte: "Hej, miss Madani."

(Ziza)

Nej, precis.

(Ellinor)

I andra länder visar du respekt

genom att säga "sir", "ma'am", "mrs",

men i Sverige räcker det med förnamnet.

(Ziza)

Ja, det räcker med förnamnet.

Väldigt intressant, det du säger.

Jag har några vänner som har jobbat i olika länder,

bland annat i Storbritannien, Australien


och USA.

De berättade att det är viktigt att en

chef är en chef.

De vill alltid imponera på chefen och har

väldigt stor respekt. Så då är det inte som i Sverige, alltså?

(Ellinor)

Precis. Du har så klart respekt för chefen,

men lika mycket respekt för dina kollegor.

Som ett exempel kan jag berätta om en kollega

som har jobbat i många olika länder i Mellanöstern.

Han såg en stor skillnad när han kom till Sverige.

Den skillnaden var i hur vi fattar beslut.

I Sverige är vi mer inkluderande jämfört

med andra länder.

Det betyder att chefen vill att du som

är anställd ska diskutera idéer.

I slutet är det chefen som bestämmer, men

kollegornas idéer och åsikter är en viktig del för chefens beslut.

Svenska chefer vill att alla ska vara

nöjda med beslutet.


(Ziza)

Ja, det låter ju bra att alla får vara med och tycka och tänka,

men det låter också som att det tar mycket tid.

(Ellinor)

Ja, det stämmer. Det blir ganska många möten.

(Ziza)

Ja, det säger mina kollegor

som har jobbat utomlands också.

De berättade att vi har väldigt mycket

struktur, rutiner och möten som tar just tid.

(Ellinor)

Ja, precis. Så det är ju både positivt och kanske lite negativt också.

Men Ziza, jag tänkte på en annan sak kring idéer.

(Ziza)

Okej, vad då för något?


(Ellinor)

Vi har en kollega som kommer från Somalia.

När han kom till Sverige lärde han sig att du får gärna

komma med idéer på arbetsplatsen.

Men det är viktigt att du inte trampar

någon på tårna.

(Ziza)

"Trampa någon på tårna"? Vad menar du då?

(Ellinor)

Jo, om en kollega jobbar med en

arbetsuppgift som du tror kan bli bättre.

Då behöver du berätta om din idé på ett

bra sätt, för annars kan kollegan tro att du tycker

att hen gör ett dåligt jobb

och då kan hen känna sig kränkt, alltså ledsen.

Och att göra någon ledsen när de har en

egen arbetsuppgift, det är vad uttrycket trampa någon på tårna

betyder. Så var lite försiktig när det gäller idéer kring kollegors

arbetsuppgifter.


(Ziza)

Ja, det vill man ju undvika, i så fall.

Är det något mer som du vill tipsa om?

(Ellinor)

Ja. Jag vill säga att det finns många saker som är olika

beroende på vilken arbetsplats du är på.

Till exempel vilka kläder du ska ha.

Ibland finns det en klädkod på arbetsplatsen,

då kan du följa den för att veta vad du ska ha på dig.

Men ibland finns ingen klädkod.

Och ibland har du speciella kläder som kan

skydda dig.

(Ziza)

Jaha? Skydda hur då?

(Ellinor)

Till exempel extra bra skor som kan skydda dina fötter

om du jobbar med att bära tunga saker

och kanske tappar någonting.


(Ziza)

Okej, bra.

(Ellinor)

Och det kan också vara olika om det är okej

okej att ha privata telefonsamtal på arbetstid eller inte.

Personer vi har pratat med säger att

det finns många såna här små regler. Och reglerna,

de står egentligen inte skrivna någonstans.

(Ziza)

Men hur ska jag då veta vad det är för regler?

(Ellinor)

Ja, alla svenskar "bara vet" och det blir ju väldigt svårt.

Så eftersom reglerna inte finns skrivna

någonstans, då är det, ja svårt för personer som kommer

från andra jobbkulturer att veta om de här sakerna.

Så mitt tips till dig är: Var nyfiken.

Be dina kollegor och din chef om hjälp. Våga ställa frågor.


(Ziza)

Ja, våga ställa frågor, det är viktigt.

Och jobbkulturen skiljer sig mellan olika

länder och arbetsplatser.

Men precis som du sa, svenskar vill gärna

hjälpa till, så tveka inte att fråga. Stort lycka till på din arbetsplats.

(Ziza)

Du har lyssnat på Ny i Sverige-podden med mig, Ziza Madani.

Gäst idag var Ellinor Wassberg

och tekniker var Sylvester Gyan.

Vill du ge oss tips på vad vi ska prata om

i podden? Skriv då till:

ny-i-sverige-podden@arbetsformedlingen.se

Det här avsnittet spelades in i december 2020.