Pressmeddelande, 29 september 2020

Arbetsförmedlingens kundtorg till ännu fler servicekontor

I oktober tar ytterligare 22 av Statens servicecenters servicekontor över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Totalt erbjuder hittills 69 servicekontor denna service.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden som allmän information och guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att hämta och fylla i blanketter.

I oktober tar Statens servicecenter över delar av Arbetsförmedlingens kundtorgstjänster på följande orter:

Alingsås, Borlänge, Falun, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Kungälv, Köping, Ljungby, Luleå, Malung, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Nässjö, Oskarshamn, Sundsvall, Sveg, Västerås, Örebro; Vivalla, Örnsköldsvik och Östersund.

– När fler myndighetstjänster samlas under ett tak blir det lättare för många av våra besökare. Vi ser fram emot att välkomna arbetssökande och arbetsgivare för att bland annat vägleda dem i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson.

– Samarbetet med Statens servicecenter gör att vi kan erbjuda kunderna generösare öppettider på ännu fler orter i landet, vilket är mycket positivt. Denna service är ett viktigt komplement till den service vi erbjuder via våra digitala tjänster och vårt nuvarande kontorsnät, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar.

Sedan tidigare har kundtorgstjänster införts på följande orter: Arvika, Avesta, Eskilstuna, Eslöv, Falköping, Gislaved, Gällivare, Hagfors, Haparanda, Hudiksvall, Härnösand, Hässleholm, Jokkmokk, Kiruna, Klippan, Kramfors, Kristinehamn, Kungsbacka, Landskrona, Ljusdal, Ludvika, Lycksele, Mariestad, Mora, Motala, Piteå, Sala, Simrishamn, Skellefteå, Sollefteå, Sorsele, Storuman,  Strängnäs, Strömsund, Strömstad, Söderhamn, Torsby, Tranås, Vansbro, Vetlanda, Vilhelmina , Vänersborg, Växjö, Åmål, Åsele, Älmhult och Överkalix            

Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt 3 miljoner besökare årligen.

Kontakt

Mer information och kontakt

Johan Eriksson, presskommunikatör på Statens servicecenter, 072-205 94 28

Arbetsförmedlingens presstjänst, 010-486 10 00