Illustration- knyten näve slår mot öppen handflata
10 november 2021

Arbetsförmedlingen semifinalist till Svenska Jämställdhetspriset

Arbetsförmedlingen har nominerats till Svenska Jämställdhetspriset för vårt jämställdhetsarbete med fokus på hur våld kan vara en dold orsak till arbetslöshet. Utav 32 bidrag har tio semifinalister valts ut.

Åsa Frostfeldt, införandeledare Arbetsförmedlingen

Åsa Frostfeldt (Foto Amphi)

– Det är glädjande att få ett kvitto på att det vi gjort är bra och att vi är på rätt väg. Strategin på Arbetsförmedlingen har varit att arbeta med jämställdhetsintegrering och förändringsledning i det ordinarie arbetet för att garantera ett långsiktigt och hållbart arbete, säger införandeledare Åsa Frostfeldt på Arbetsförmedlingen.

Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse som delas ut årligen på Forum jämställdhet, Sveriges största jämställdhetskonferens. I år äger den rum i Stockholm den 8-9 februari 2022.

Det är med anledning av Arbetsförmedlingens arbete med att öka upptäckten av våld i nära relationer som myndigheten nominerats. Arbetsförmedlingen har under fyra år i samverkan med Försäkringskassan, Migrationsverket, Socialstyrelsen, Jämställdhetsmyndigheten och samordningsförbunden haft i uppdrag att öka upptäckten av våld.

Ett arbete som når ut brett

För Arbetsförmedlingens del har detta inneburit att tusentals medarbetare har kompetensutvecklats och en halv miljon arbetssökande erbjuds att gå en webbkurs om våld samt ta del av poddar på svenska, engelska, arabiska, persiska och somaliska där bland annat ekonomiskt våld synliggörs.

Arbetsförmedlingen har även utvecklat nya rutiner som till exempel att arbetssökande som har en hotbild mot sig nu kan göra geografiska och yrkesmässiga begränsningar i sitt jobbsökande.

Det har även kravställts i avtal att leverantörer av arbetsmarknadstjänster ska ha kunskap om våld i nära relationer.

– Arbetsförmedlingen har kontakt med över en halv miljon arbetssökande och är en av Sveriges största statliga arbetsgivare. Det strategiska och långsiktiga arbetet mot våld i nära relationer når därför ut brett och får stor samhällspåverkan, säger Åsa Frostfeldt.

Relaterad information

• Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse som varje år delas ut av Forum jämställdhet till en aktör som aktivt arbetar för ett mer jämställt samhälle.
  • Syftet är att uppmärksamma, belöna och hylla goda insatser och exempel.
  • Bland årets tio semifinalister finns förutom Arbetsförmedlingen en idrottsförening, kommuner, företag och lärosäten.
  • Nästa steg är att fem finalister väljs ut av de tio semifinalisterna. Vilka dessa blir offentliggörs i december. Vinnaren koras den 8-9 februari 2022.

Om priset på Forum Jämställdhet.se