18 maj 2018

Gör plats! vinner internationellt pris

Filmen som lanserade Arbetsförmedlingens kampanj Gör plats! har belönats med brons i New York Festival Awards i kategorin bästa hantverk. Syftet med kampanjen är att bidra till att fler personer med funktionsnedsättning får jobb.

Priset togs hem i hård konkurrens med tävlingsbidrag från 51 länder. Filmen har tidigare i år även uppmärksammats av communityn Ads of the World.

– Det är fantastiskt roligt att filmen får så mycket uppmärksamhet. Med kampanjen vill vi visa att människor med en funktionsnedsättning tillför kompetens och värde på vilken arbetsplats som helst. Produktionsteamet bakom filmen består delvis av personer som har en funktionsnedsättning, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Rosad av biopubliken

Även på hemmaplan går filmen hem. I en undersökning bland SF:s biopublik fick den ros av 78 procent som sett filmen.

– Vi ser också att kampanjsajten görplats.se har många besökare, fram till förra veckan hade 68 000 varit inne på sidan, 92 procent av dessa var nya besökare. Våra inlägg på Facebook hade visats 1,2 miljoner gånger och delats 1100 gånger.

Hur har responsen från arbetsgivarna varit, har deras intresse för att anställa ökat?

– Responsen har varit positiv både från arbetsgivare och intresseorganisationer. Gör plats är en långsiktig satsning som behöver få fäste innan vi ser dess fulla effekt, vad som sker i omvärlden påverkar också. Men under kampanjperioden har det skett en markant ökning av antal intresseanmälningar för att anställa med stöd, vilket är roligt att se, säger Mikael Hvinlund.

Kampanjen startade 12 mars i år. Filmen har gått på bio och på TV4. Gör plats! har även synts i utomhusannonsering i hela landet. Annonsbilderna liksom filmen är fotograferad av Eric Broms som har en synnedsättning. I sommar går filmen upp på bio igen.

Filmen har tagits fram med hjälp av reklambyrån Le Bureau och produktionsbolaget Camp David.