19 februari 2020

Fler kontor får fast bemanning

På onsdagen tog Arbetsförmedlingens styrelse ett beslut om att ytterligare fem kontor i region Nord får fast personal för att ta emot bokade besök.

Förra veckan blev det klart att kontoren i Arvidsjaur och Härnösand får fast bemanning. Efter styrelsens beslut kommer Arbetsförmedlingen även att ha fast personal på kontor i:

• Pajala
  • Jokkmokk
  • Storuman
  • Vilhelmina
  • Hammarstrand

Kontoren i Pajala, Jokkmokk, Storuman och Vilhelmina har fram till nu varit kontor vi reser till för att träffa arbetssökande och arbetsgivare för bokade möten. Kontoret i Hammarstrand stängde den 1 december 2019.

– Den främsta anledningen till att vi går över till fast bemanning på de här orterna är att både kunder och medarbetare ska få kortare resväg till möten. Vi ser även att vi behöver ha en mer kontinuerlig närvaro för att tillgodose de behov som arbetssökande och arbetsgivare har på de här orterna och kringliggande kommuner, säger Christina Storm Wiklander, chef för Arbetsförmedlingen region Nord.

Totalt är det drygt 20 medarbetare som kommer att vara placerade på dessa fem orter samt i Arvidsjaur och Härnösand.

Efter det senaste beslutet ser planen för Arbetsförmedlingens framtida kontorsnät ut så här:

• 108 kontor finns kvar. Av dessa är 86 fast bemannade och 22 kontor som vi reser till.
  • 130 kontor avvecklas.

Planen kan komma att ändras framöver.