11 juli 2019

Rekordhög digital inskrivning i juni

Trenden att fler och fler av våra kunder skriver in sig digitalt fortsätter. Det gamla rekordet från maj på 79 procent rök i juni då 85,3 procent skrev in sig hemifrån via sin dator eller mobiltelefon.

­– Den nya förbättrade versionen av tjänsten Skriv in dig, tillsammans med ett bra kampanjarbete har verkligen gett resultat, säger Lisa Cajander, enhetschef Digitala tjänster för inskrivna.

I takt med att ett antal arbetsförmedlingskontor avvecklas jobbar vi för högtryck med att utveckla de digitala självservicetjänsterna på arbetsformedlingen.se och servicen vi ger via chatt, telefon eller video. På sikt ska våra kunder få tillräcklig service via dessa tjänster under deras första 6-12 månader som inskrivna.

Välkommen till hela Sveriges arbetsförmedling

En viktig förklaring till att allt fler upptäcker tryggheten i att skriva in sig hemifrån via sin dator (med chatthjälp om det behövs) är vår pågående informationskampanj ”Välkommen till hela Sveriges arbetsformedling.se”.

Nu ser vi att kännedomen om våra digitala tjänster har ökat från 43 till 48 procent mellan april och juni. Den mest markanta ökningen ser vi på landsbygden där kännedomen om våra digitala inskrivningstjänster har ökat från 32 till 44 procent på knappt två månader.

Nio av tio skriver in sig digitalt

Liksom tidigare är det framför allt fyra grupper arbetssökande som utmärker sig när det gäller att skriva in sig digitalt. Bland ungdomar, gymnasieutbildade, eftergymnasialt utbildade och inrikes födda skriver närmare nio av tio in sig digitalt numera.

Kampanjen ”Välkommen till hela Sveriges arbetsformedlingen.se” syns bland annat på tv, i sociala medier, på annonstavlor och olika webbplatser. Kampanjen startade i april och pågår hela 2019.

Skriv in dig

Är du arbetssökande och inte har skrivit in dig än så hittar du till vår digitala inskrivning via den här länken:

Skriv in dig