1 juli 2019

Lägre service under sommaren

På grund av kraftigt minskade resurser är det längre väntetider och lägre service på Arbetsförmedlingen som väntar i sommar. Det gäller både för arbetsgivare och arbetssökande, och även både på kontor och för den som ringer.

Det innebär längre handläggningstider för de flesta ärenden.

Arbetsförmedlingen genomgår just nu stora förändringar. En minskad budget för insatser och program till arbetssökande tillsammans med en kraftig personalminskning och semestrar innebär en lägre service i sommar.

- Det är mycket beklagligt och vi gör allt för att upprätthålla en så god service som möjligt, men de förutsättningarna vi har ger oss under sommaren enbart möjlighet att upprätthålla de mest grundläggande funktionerna, säger verksamhetsområdeschef Eva-Lisa Höglund.

Beroende på personalsituationen kan vi komma att ställa in möten med kort varsel. Likaså kan vi tillfälligt komma att behöva stänga vissa kundtorg på våra arbetsförmedlingskontor.

Bakgrund

Den statsbudget som röstades igenom av riksdagen strax före jul innebar stora besparingskrav. Förvaltningsanslaget för 2019 – där bland annat kostnader för personal ingår – innebär en minskning med cirka 800 miljoner kronor jämfört med 2018. Arbetsförmedlingen har just avslutat en uppsägningsprocess av 1 600 medarbetare och ytterligare 1 100 medarbetare har lämnat Arbetsförmedlingen sedan årsskiftet. Arbetsförmedlingen har också fått 4,5 miljarder kronor mindre 2019 jämfört med 2018 till insatser och program till arbetssökande.

Så här undviker du längre väntetider

Du kan undvika lång väntan om du har möjlighet att utföra dina ärenden på din smarta mobil, surfplatta eller dator i stället.
För mer information se  Våra appar  

Är du redan inskriven på Arbetsförmedlingen kan du enkelt utföra många ärenden på Mina sidor. Här kan du bland annat planera, anmäla sjukfrånvaro (om du deltar i ett program) och aktivitetsrapportera.
Se Mina sidor

Du som för första gången ska skriva in dig på Arbetsförmedlingen – du vet väl att du kan göra det på webben eller via din mobil!
Se När du blir arbetslös

Vill du ha fler tips om allt du kan göra utan att behöva besöka ett arbetsförmedlingskontor?
Här är nio saker du kan göra utan att besöka ett arbetsförmedlingskontor

Hittar du inte den hjälp du behöver är du förstås välkommen att chatta med oss, ringa eller besöka oss på de orter där vi har kundtorg. Köer och väntetider till trots så gör vi vårt allra bästa för att du ska få den hjälp du behöver.
Här hittar du information om kontorens öppettider