26 februari 2019

Kundtjänst byggs ut snabbare – fler anställda och nya orter

Under 2019 ska Arbetsförmedlingen öka takten på förflyttningen från det fysiska mötet till självservice i första hand och till service på distans via chatt, video och telefon i andra hand. För att klara det utökas kommer anställda att gå över till kundtjänstarbete. Kundtjänsten kommer också att öppna på fler orter.

Med kraftigt minskade anslag i statsbudgeten och januariavtalet mellan regeringen och Centerpartiet och Liberalerna – som pekar ut ett förändrat uppdrag för Arbetsförmedlingen – behöver myndigheten genomföra stora förändringar för att möta de nya förutsättningarna.

Från och med oktober kommer Arbetsförmedlingen därför att styra nya kunder mot att skriva in sig digitalt och ha sina planerings- och uppföljningssamtal via video eller telefon. Målet är att nya kunder under de första sex till tolv månaderna av arbetslöshet ska få ett fullgott stöd via våra digitala kanaler och telefon, video och chatt.

Snabbare utbyggnad och förbättrad service

För att nå dit krävs en snabbare och mer omfattande utbyggnad av kundtjänst än vad som tidigare var planerat. Under 2019 kommer ytterligare 800 anställda att ha flyttat över till kundtjänstarbete. Förutom fler anställda på de tolv befintliga orterna kommer kundtjänst även att etablera verksamhet på tre nya orter: Örebro, Karlskrona och Göteborg.

Samtidigt utökas servicen i våra digitala tjänster, och webbplatsen förbättras kontinuerligt vad gäller användarvänlighet, språkstöd och innehåll.

– Vi bygger ut kundtjänst för att kunna hantera betydligt fler planeringssamtal med nya arbetslösa. Målet är att 80 procent av de nyinskrivna ska hänvisas till möten via video eller telefon, säger Gunilla Dyrhage, chef för avdelningen Arbetssökande på Arbetsförmedlingen Direkt.

Ska kunna fatta beslut om program

I slutet av 2019 ska anställda på kundtjänst kunna ge kunderna den service som de behöver under de första sex till tolv månaderna efter inskrivning på Arbetsförmedlingen.

– Vår plan är därför att medarbetarna i kundtjänst mot slutet av året kan fatta beslut om arbetsmarknadsutbildning, praktik samt stöd och matchning, säger Gunilla Dyrhage.

Här finns kundtjänst i dag

• Sollefteå
  • Söderhamn