Våra tjänster
Vi upphandlar arbetsförmedlingstjänster för att snabbt och effektivt få arbetssökande i arbete. Vi definierar vilka aktiviteter som ska ingå i tjänsterna, preciserar kraven på er leverantörer, upphandlar och kvalitetssäkrar tjänsterna.
Aktivitetsbaserade utredningsplatser
Aktivitetsbaserade utredningsplatser används för att bedöma en arbetssökandes arbetsförutsättningar och arbetsförmåga.
Individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning
Syftet med individuellt pedagogiskt stöd är att öka förutsättningarna för arbetssökande med funktionsnedsättning att klara en utbildning.
Introduktion till arbete
Introduktion till arbete riktar sig till arbetssökande som är i behov av förberedande aktiviteter innan de ska delta i andra insatser och program.
Stöd och matchning
Stöd och matchning är till för arbetssökande som behöver förstärkt och anpassat stöd i sitt jobbsökande. Syftet är att de ska börja arbeta eller studera så fort som möjligt.
Utbildningar och andra insatser
Arbetsmarknadsutbildningar är yrkesutbildningar som svarar mot arbetsmarknadens behov av kompetens. Många arbetsmarknadsutbildningar har en obligatorisk förberedande del.
Validering
Validering innebär en bedömning och dokumentation av en persons kunskaper och kompetens oberoende av hur de har förvärvats.
Yrkes- och studieförberedande moduler
Yrkes- och studieförberedande moduler innehåller ett antal olika förberedande utbildningar av yrkes- och studieförberedande karaktär. Utbildningarnas innehåll anpassas utifrån deltagarens förkunskaper.
Yrkessvenska
Målgruppen för yrkessvenska är arbetssökande med svaga kunskaper i svenska som parallellt med svenskundervisningen deltar i en annan arbetsmarknadspolitisk insats eller har en anställning.
Gemensamt för alla tjänster
Här hittar du information som gäller för alla upphandlade arbetsförmedlingstjänster.
Allmänna villkor för upphandlade tjänster
Leverantörer ska meddela Arbetsförmedlingen när deltagaren inte följer det vi kommit överens om eller om något annat sker som till exempel kan påverka ersättningen.
Riktlinjer för att rapportera avvikelser
Deltagare kan ta del av sina handlingar. Som ett led i att göra Arbetsförmedlingen mer tillgänglig för våra kunder har arbetssökande nu möjlighet att ta del av viss information i sina ärenden i webbstödet.
Läs mer om arbetssökandes insyn
Du hanterar hela processen i vårt webbstöd: företagsinformation, handlingar som rör arbetssökande och begära ersättning.