Filmer om programersättning

Publicerad: 2022-08-17

Hur ansöker arbetssökande om ersättning i program, vad händer vid misskötsel och vad gäller när den arbetssökande får stöd av en leverantör? Fyra nya kortfilmer ger svar på just detta.

Det är inte alltid arbetssökande har koll på de villkor som gäller för att få ersättning om man deltar i ett av Arbetsförmedlingens program. Både arbetsförmedlare och leverantörer får många frågor om ersättning i program och inte alla deltagare känner till att leverantörerna är skyldiga att rapportera alla avvikelser till Arbetsförmedlingen. Det kan leda till konflikter med handledare i samband med avvikelserapporter och att deltagare drabbas av sanktioner som de hade kunnat undvika om de känt till vad som gäller.

– Vi vill nå ut till fler programdeltagare och hjälpa dem att förstå vad de behöver göra. Det handlar både om att ge deltagarna förutsättningar att göra rätt från början och att underlätta samarbetet med våra leverantörer, säger Åse-Marie Linderö, chef på enheten Ersättningar på Arbetsförmedlingen.

Det ska vara lätt att göra rätt

För att göra det enkelt för de som deltar i program att skaffa sig information om vad som gäller har fyra kortfilmer tagits fram.

– Informationen finns redan på vår webb, men genom att erbjuda olika alternativa format möter vi olika sätt att ta till sig information och hoppas nå ut till fler, säger Åse-Marie Linderö.

Tipsa deltagare om filmerna!

Filmerna finns på Arbetsförmedlingens webb och den arbetssökande kan välja att se dem med eller utan text på svenska. Längre fram kommer de även finnas textade på andra språk.

Så fungerar ersättning i program (arbetsformedlingen.se/play)

 

  • Del 1: Ersättning – så funkar det när jag deltar i program!
  • Del 2: Så gör jag för att inte riskera min ersättning
  • Del 3: Om jag inte sköter mitt arbetssökande eller förlänger arbetslösheten
  • Del 4: Vad gäller när jag får stöd av en leverantör?