Knappt vart tionde leverantörsavtal hävdes
I våras införde Arbetsförmedlingen nya kvalitetskrav och resultatbaserad uppföljning i tjänsten Rusta och matcha. Den första resultatöversynen genomfördes mellan mars och maj och innebar bland annat att 94 avtal hävdes. I januari till mars 2026 genomförs nästa resultatöversyn.
Fler arbetssökande i arbete eller utbildning
För att säkerställa att arbetssökande får stöd av seriösa och effektiva leverantörer, vilket ökar deras möjligheter att komma i arbete eller utbildning införde Arbetsförmedlingen den 27 mars 2025 nya kvalitetskrav och resultatbaserad uppföljning i tjänsten Rusta och matcha. Resultatkraven innebär att leverantörer måste uppfylla specifika resultatkrav för att behålla sina avtal. Mellan mars och maj 2025 gjordes den första resultatöversynen, med 94 hävda avtal i juni som följd.
Ansökningar har avslagits
Av de leverantörer som fått något eller flera av sina avtal hävda valde ett tiotal leverantörer att ansöka på nytt till samma leveransområde efter att deras avtal hävts. Dessa ansökningar har avslagits av Arbetsförmedlingen. Detta stärker den långsiktiga trovärdigheten i resultatöversynen och tydliggör att resultatkraven är en förutsättning för fortsatt deltagande i tjänsten.
Specifika resultatkrav för att behålla avtal
Resultatkraven innebär att leverantören hävs om de har fått betyg 1 eller saknar betyg, och samtidigt inte uppnått ett viktat resultatmått som är 20 procent eller högre vid två efterföljande mättillfällen (med två månaders mellanrum).
För att leverantörer ska kunna vara med i resultatöversynen krävs att de ska haft ett aktivt avtal med oss i minst 22 månader.
Resultat av den första resultatöversynen
Resultaten visar att:
- totalt hävdes 94 leverantörsavtal (8,5 procent av totalt antal avtal)
- 44 av 81 leveransområden hade minst en leverantör som berördes av resultatöversynen
- flest avtal hävdes i region mitt
- 54 (av cirka 220) leverantörer blev föremål för den första resultatöversynen
- av de leverantörer som fick något av sina avtal hävda är en majoritet fortfarande aktiva med ett eller flera avtal i tjänsten.
Deltagare bytte till bättre leverantörer
Hävningen av avtal gjorde att 2 100 deltagare berördes. Av dessa valde majoriteten att gå till en bättre presterande leverantör. 43 procent av deltagarna gick till en leverantör som hade betyg 3 eller 4. Betygens grundsyfte är att visa deltagaren hur bra en leverantör lyckas stötta andra deltagare och därmed ge förutsättningar till deltagaren att göra ett så välgrundat val som möjligt.
Stor resultatskillnad mellan leverantörer
För de leverantörer med nu uppsagda avtal har resultatet för deltagare som gått till arbete eller studier tidigare legat på cirka 11 procent, medan leverantörer som fått 4 i betyg i den senaste mätningen ligger på cirka 35 procent till arbete eller studier.
Leverantörer positiva till översyn
Majoriteten av leverantörerna är positiva till att Arbetsförmedlingen har infört resultatkrav genom resultatöversyner i Rusta och matcha. I en nyligen genomförd undersökning svarade 66 procent av leverantörerna att de var positiva eller mycket positiva, 23 procent negativa eller mycket negativa och 11 procent neutrala.
Nästa översyn januari–mars 2026
Nästa översyn sker mellan januari och mars 2026 och syftar till att ytterligare stärka kvaliteten i tjänsten.
Webbinarium om resultatöversyn
Resultatöversyn i Rusta och matcha
Se gärna webbinariet om hur resultatöversynen fungerar och de kvalitetsvillkor som ställs på leverantören avseende resultat.