Fysiska kontrollbesök av samtliga tjänster
Eftersom kontrollbesöken har visat sig vara ett effektivt sätt att upptäcka och förebygga brister utökar vi i år besöken till att gälla samtliga tjänster.
Enhetlig hantering
En viktig del av leverantörsuppföljningen är de fysiska kontrollbesöken där vi kontrollerar att lokalerna är ändamålsenliga och att det finns personal med rätt kompetens är på plats. För en enhetlig hantering vi tagit fram en checklista som tydligt anger vad som kontrolleras. Checklistan består av två delar, en grundmall som innehåller de områden som berör samtliga och en del som berör eventuella avtalsspecifika krav. Du hittar checklistan under rubriken Relaterad information.
Jämställdhetsfrågor
Härutöver kommer vi under årets lokalbesök även att fokusera på att stärka medvetenheten om vikten av att ha rutiner och policys i händelse av olika former av kränkningar och för att hantera jämställdhetsfrågor och öka förmågan att upptäcka förekomst av våld i nära relationer.
Regeringsuppdrag att förstärka kontrollen
Vid kontrollbesöken kommer vår personal att begära ärendenummer på deltagare som är frånvarande och ta stickprov på individuella scheman. Det gör vi på grund av ett regeringsuppdrag som innebär att Arbetsförmedlingen ska förstärka kontrollen av deltagarnas närvaro i tjänster hos leverantörer och leverantörers avvikelserapportering. En annan del av uppdraget handlar om att skapa systematiska metoder för denna kontroll.
Legitimationskontroll
När vi genomför våra kontroller ber vi den personal vi träffar att legitimera sig, om vi inte känner igen varandra sedan tidigare. Naturligtvis legitimerar vi oss också, så att ni vet vilka vi är. Legitimationskontrollen fyller även en funktion om vi senare kontrollerar att den personal vi träffat har rätt kompetens för att tillhandahålla tjänst till deltagare.
– Tillsammans tar vi nu ytterligare steg för att skapa en sund leverantörsmarknad med konkurrens på lika villkor, säger Eeva Vestlund som är chef för leverantörsuppföljningen på Arbetsförmedlingen.