Få svar på alla dina frågor i chattrummet

Publicerad: 2022-09-08

”Jag hittar aldrig vad jag söker på er webbplats. Därför ringer jag in i stället”. Synpunkter och frågor duggade tätt i första avsnittet av chattrummet.
Vi vet att du har många fler synpunkter och frågor till oss. Därför kör vi chattrummet varje vecka hela hösten. På torsdag 15 september sänds nästa avsnitt.

Olika gäster och medarbetare i Chattrummet ska hjälpa dig få svar på dina arbetssökarfrågor. I detta avsnitt experten Fredrik Möller, programledaren Ziza Madani och chattredaktör Per Westberg.

Olika gäster och medarbetare i Chattrummet ska hjälpa dig få svar på dina arbetssökarfrågor. I detta avsnitt experten Fredrik Möller, programledaren Ziza Madani och chattredaktör Per Westberg.

Det är nästan sommar när första upplagan av chattrummet rullar igång. Efter en kort presentation går programledaren Ziza Madani rakt på programmets huvudämne, varför man fastnar i kö när man ringer Arbetsförmedlingen.

– De flesta frågorna folk ringer in om handlar om hur man skriver in sig på Arbetsförmedlingen och om ens aktivitetsrapport har kommit in. Men egentligen kan man få svar på det mesta på vår webbplats. Så varför ringer så många in ändå, undrar Ziza Madani.

Snabba svar

Arbetsförmedlingens expert Fredrik Möller är på plats i studion för att ge svar:

– Många skriver in sig genom att ringa och har det som sin enda kanal till Arbetsförmedlingen. Vi tror också att många ringer in för att få bekräftelse för att vara säker på att man har gjort rätt. Man hittar kanske inte det man söker på webbplatsen, eller vet vilka tjänster som finns där. Vi måste bli bättre på att tala om vad man kan göra på webbplatsen och marknadsföra den mer, konstaterar han.

Fler frågor från chatten lyfts i programmet: Hur lång väntetid för återkoppling från min handläggare är acceptabel? Hur får jag hjälp om jag ringer in och är hörselskadad? Går det att få jobb som 55-plussare? är några.

Ta mig till chattrummet

Ungefär så här går det till i nya programmet chattrummet. Parallellt pågår livechatten där du kan se vad andra skriver och föra fram synpunkter eller få svar på dina frågor, en del lyfts in till experterna i studion. Nu kan du se programmet och delta i chatten på torsdagar klockan 13 varje vecka.

Ett nytt grepp

Chattrummet är ett nytt grepp som kan vara till stor nytta för både Arbetsförmedlingen och arbetssökande, menar produktansvarig Patrik Frank.

– Vi vill fånga upp ämnen och vanligaste frågorna som kommer in till Arbetsförmedlingen. I chattrummet hoppas vi ska kunna räta ut frågetecken för våra tittare, säger Patrik Frank.

Programmet är tänkt att vara ett forum där inga frågor är för små eller oviktiga.

– Vi hoppas på att kunna skapa en debatt ibland så att vi på Arbetsförmedlingen kan bli bättre på att berätta vad vi kan hjälpa till med, säger Patrik Frank.

Chattrummet: Klockan 13 varje torsdag

Chattrummet 15 september: Utbildning – leder det till jobb?

Måste jag gå en utbildning? Jag vill ju bara har ett jobb! Leder utbildning verkligen till jobb? Kan man studera när man tar a-kassa? Hur kan Arbetsförmedlingen hjälpa mig?

Ta mig till chattrummet

Chattrummet 22 september: Skriva in sig – vad blir skillnaden?

Varför är det viktigt att skriva in sig på Arbetsförmedlingen? Vad kan jag vänta mig av första kontakten? Får jag det stöd jag behöver? Kolla in Chattrummet. Här får du svaren. Plus att du kan ställa fler frågor i chatten.

Ta mig till chattrummet

Inför programmet kan du även skicka in din fråga. chattrummet@arbetsformedlingen.se