Ta del av vår service på ett servicekontor

Publicerad: 20 september 2021

Arbetsförmedlingens samarbete med Statens servicecenter, SSC, är en viktig del av vår service till dig som arbetssökande och till dig som arbetsgivare. På våra servicekontor kan du få hjälp med enklare ärenden.

Det här kan du få hjälp med på ett servicekontor

På ett servicekontor får du som arbetssökande hjälp med att

  • använda Arbetsförmedlingens tjänster på webben
  • skriva in dig på Arbetsförmedlingen
  • aktivitetsrapportera
  • använda datorer för att söka jobb och skriva ansökningshandlingar
  • fylla i, lämna in och hämta blanketter och intyg.

Du som är arbetsgivare kan få hjälp med att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster samt få allmän information.

Du behöver inte boka tid för att få hjälp på ett servicekontor.

Vad är ett servicekontor?

Statens servicecenter ansvarar för servicekontoren. På servicekontoren erbjuder Statens servicecenter stöd och vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Skatteverket.

Arbetsförmedlingens service finns hittills på cirka 100 servicekontor runt om i landet. Från och med år 2022 kommer Arbetsförmedlingens service att finnas på alla servicekontor i Sverige.

Servicekontorens adresser och öppettider (Statens servicecenter)

Vanliga frågor och svar

Vad gäller för mig som ska aktivitetsrapportera?

Du kan aktivitetsrapportera digitalt eller genom att lämna in en blankett. Du ska skicka in din aktivitetsrapport tidigast den 1:a och senast den 14:e varje månad.

Aktivitetsrapportera

Aktivitetsrapportera digitalt

Det är enklast att rapportera dina aktiviteter på Arbetsförmedlingens webbplats eller appen Mina sidor. För att kunna göra det måste du logga in med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id).

Vad gör jag om jag inte har e-legitimation?

Om du inte har någon e-legitimation kan du ladda ner och skriva ut blanketten Aktivitetsrapport. Sedan skickar du blanketten till Arbetsförmedlingen via post. Postadressen står på blanketten. Om du skickar blanketten med post behöver du göra det i god tid innan den 14:e varje månad.

Blanketter

Du kan också få hjälp med att skriva ut blanketten och fylla i den på ett servicekontor. Där kan du också lämna in din aktivitetsrapport. Du kan inte lämna in din aktivitetsrapport på Arbetsförmedlingens kontor.

Vad gör jag om jag inte kan besöka ett servicekontor?

Om du inte kan skriva ut blanketten kan du ringa oss och få den hemskickad via post.

Kontakta oss

Hur gör jag om jag har frågor om mitt personliga ärende?

Du som har e-legitimation hittar information som rör ditt personliga ärende och din planering på Mina sidor.

Mina sidor

På ett servicekontor kan du som inte har e-legitimation få hjälp med din fråga. Om din fråga kvarstår eller om du inte kan besöka ett servicekontor kan du kontakta Arbetsförmedlingen direkt.

Kontakta oss

Hur gör jag för att skaffa e-legitimation?

Du skaffar e-legitimation antingen via din internetbank (bank-id) eller Freja e-id plus. Du kan få stöd och hjälp med det på servicekontoren.

På Arbetsförmedlingen använder du e-legitimation för att legitimera dig och för att logga in på Mina sidor.

Om e-legitimation

Kommer Arbetsförmedlingens kontor finnas kvar?

Ja, men endast för bokade besök.

Snart finns Arbetsförmedlingen på fler servicekontor

  • Från och med den 18 oktober flyttar Arbetsförmedlingens kundtorg
    i Malmö och Ystad till Statens servicecenters servicekontor.
  • Från och med den 1 november flyttar Arbetsförmedlingens kundtorg i Stockholms län till Statens servicecenters servicekontor.
  • Från och med den 15 november flyttar Arbetsförmedlingens kundtorg i Göteborg och Mölndal till Statens servicecenters servicekontor.

Du kommer att få ett brev från oss där vi informerar om detta. I breven informerar vi dig även om vilken service du kan få på servicekontoren.

Breven finns på följande språk:

  • svenska
  • engelska
  • arabiska
  • dari
  • persiska
  • somaliska

Senare i höst kommer även du som bor i Gävle att få ett brev med information om vilket datum du kan ta del av servicen på servicekontoret i Gävle.

Stanna hemma om du är sjuk

Statens servicecenter tar risken för spridning av coronaviruset på största allvar. Har du minsta förkylningssymtom – stanna hemma och använd istället Arbetsförmedlingens webbplats och kontaktvägar. Tillsammans följer vi Folkhälsomyndighetens råd för att begränsa smittspridningen.