Psykologens tips: Så tar du dig igenom arbetslösheten

Publicerad: 23 november 2020

Har du nyligen blivit av med jobbet, mår dåligt över det – och har ingen aning om hur du ska komma vidare? Det är helt normala känslor, och det finns flera saker du kan göra för att underlätta vägen tillbaka till ett jobb.
– Att kunna möta de här negativa känslorna och bemästra dem är också en erfarenhet, säger Betti Lukic, psykolog på Arbetsförmedlingen.

Kvinna vid datort

Väldigt många har blivit av med jobbet på grund av att pandemin slagit ut delar av näringslivet. Plötsligt står man inför en osäker framtid, och många frågor utan uppenbara svar börjar snurra i huvudet.

Betti Lukic

Betti Lukic

Som psykolog på Arbetsförmedlingen har Betti Lukic under sju år coachat och stöttat människor för att hjälpa dem ut i arbetslivet igen. Och oavsett hur någon blir av med sitt jobb brukar reaktionerna vara rätt lika, enligt henne.

– Det finns olika grundkänslor som människan går igenom när man utsätts för en kris, som det faktiskt är när man förlorar sitt arbete. Först upplever många rädsla och ångest.

Många upplever en förlust av kontroll

Rädslan och ångesten kan sedan följas av skam och skuld: Tankarna börjar snurra. Kommer jag att kunna betala hyran? Hur ska jag kunna försörja min familj? I nästa skede kommer ilskan. Varför drabbas just jag? Många upplever en förlust av kontroll och känner sig orättvist drabbade. I värsta fall kan känslorna utlösa en personlig kris, menar Betti.

Känslorna bottnar i att en uppsägning får så många följdeffekter för en individ.

– Vi spenderar en stor del av livet på jobbet, där vi utvecklas och vistas i ett sammanhang som ger en mening i tillvaron. Plötsligt förlorar man det nätverket.

Tipsen som kan vara ett stöd när du har förlorat jobbet

Men hur jobbigt det än är så finns det hopp och vägar tillbaka. Här är några av Bettis bästa tips för hur du kan hantera tiden efter att du har blivit av med jobbet.

  • Var inte rädd för känslorna. Att förlora jobbet är en form av sorg, och den måste bearbetas. Genom att låta känslorna komma fram och prata om dem så blir de lättare att hantera.
  • Klandra inte dig själv. Om du har blivit uppsagd på grund av nedskärningar, till exempel i kölvattnet av pandemin, är det inte ditt fel. Då behöver du acceptera att du inte har kunnat påverka situationen.
  • Behåll kontrollen. Se till att kontrollera vad du kan. Bibehåll rutiner i vardagen. Motionera, ät bra och se till att få ordentligt med sömn.
  • Sök hjälp om du mår väldigt dåligt. Att vara ledsen är normalt i en sådan här situation. Men om nedstämdheten håller i sig länge bör du söka professionell hjälp.
  • Reflektera över framtiden, men stressa inte. Om du rusar vidare direkt finns risken att känslorna kommer ikapp dig senare. Stanna upp och fundera över vad du vill göra i framtiden.

Hur lång tid det tar för en person som har drabbats av en uppsägning att resa sig och känna sig redo för att söka jobb igen är högst individuellt, enligt Betti.

Så kan du bli motiverad till att söka jobb igen

Att börja leta jobb mitt under en brinnande pandemi kan kännas motigt. Vilka jobb finns det att söka? På Arbetsförmedlingen jobbar Betti och hennes kollegor dagligen med att coacha arbetssökande. Kunskaper och färdigheter analyseras och matchas sedan mot tänkbara yrken. För många kan avbrottet, som pandemin innebär, till och med betyda en nystart och en helt ny riktning i karriären. Till exempel genom studier.

– Det är aldrig för sent att byta inriktning i yrkeslivet. Ibland träffar jag trettioåringar som tycker att de är för gamla för att börja studera igen. Men de har över 30 år kvar att jobba. Att byta bana kan bli en nytändning för många, och en möjlighet att hitta ett jobb där man verkligen trivs.

Läs Bettis tips för att söka jobb i kristider!