Lastbilskörkort gav Anna jobb direkt

Publicerad: 16 mars 2020

Bristen på yrkeschaufförer i Sverige är akut. Enligt Transportföretagens prognos behövs 50 000 chaufförer de kommande tio åren.
För Anna Lindman gav en arbetsmarknadsutbildning till yrket jobb direkt.

Bild på lastbilschauffören Anna Lindman som fick jobb direkt efter en arbetsmarknadsutbildning.

På en ganska enslig väg i ett industriområde i Norrköpings utkanter har chauffören Anna Lindman precis kopplat på sitt släp till lastbilen. Hon ska strax köra i väg och lasta kylvaror för vidare transport till Jönköping.

– Det är det bästa yrket du kan ha om du gillar att jobba ensam, mycket frihet men med stort ansvar. Dessutom passar det lika bra för tjejer som för killar, säger hon.

Handläggaren tipsade

Anna Lindman som har en bakgrund inom bland annat restaurang och industrin hade varit arbetslös en tid när hennes handläggare på Arbetsförmedlingen tipsade henne om en arbetsmarknadsutbildning till yrkesförare.

– Jag gick på en informationsträff och tyckte att det verkade superkul, både utbildningen och chaufförsyrket, säger Anna Lindman.

Anna Lindman blev antagen, genomförde utbildningen och fick jobb hos ett åkeri direkt när hon var klar.

– Det var en härlig känsla att klara alla förarprov och få hämta ut lastbilskörkortet. Under utbildningstiden hade jag byggt upp ett kontaktnät med möjliga arbetsgivare och det gav resultat, säger hon.

Stäng

"Frihet och ansvar."

- Det här är de bästa yrke man kan ha, mycket frihet men med stort ansvar, säger yrkeschauffören Anna Lindman.

E-handeln ökar förarbehovet

Yrkesvalet är inte alls dumt om man ser till jobbchanserna. E-handeln slår alla rekord och antalet hemleveranser med lastbil ökar kraftigt. Mycket talar för fortsatt goda förutsättningar, menar Caj Luoma på Transportföretagen som larmar för stora behov av förare nu och även på längre sikt.

– Transporter är blodomloppet i samhället. Utan förare kan inte varor levereras. Det innebär att företag inte kan växa och utvecklas och därmed kan inte heller jobb skapas, säger han.

Det är dock svårt att locka personer till branschen. Men den utvecklas och borde kunna attrahera allt fler, menar Caj Luoma.

— Digitalisering och automatisering i kombination med fler och bättre hjälpmedel innebär färre tunga lyft och därmed en bättre arbetsmiljö, vilket är en stor fördel.

Kyl- och frysvaror vanlig last

En vanlig dag på jobbet för Anna Lindman börjar med att hon kommer in till terminalen och hämtar ut sin nyckel och den lastbil hon ska köra. Ofta kör hon kyl- och frysvaror som ska distribueras till olika butiker eller lager och turerna varierar mellan korta körningar i Norrköping till lite längre pass runt om i Östergötland och grannlänen

– Det absolut bästa med det här jobbet är att få köra stora fordon. Jag kör oftast nattetid och då är jag nästan ensam på vägarna. Det är bara jag, min lastbil och min last som ska fram. Det är skönt och avkopplande.

Pressast schema

Det som kan vara en utmaning i jobbet enligt Anna Lindman är den ständiga tidspressen.

–Vi har ett ganska pressat schema. Vi ska hinna med ganska många stopp för att lasta och lossa och sen skynda till terminalen för att byta med nästa chaufför som i sin tur är tidspressad. Alla kunder vill ju ha sina varor så fort som möjligt.

Anna Lindman vill fortsätta som lastbilsförare och bli riktigt duktig på det. Men även ta sig an andra tunga fordon i framtiden.

– Jag är jättesugen på att vidareutbilda mig till kranförare och köra lastbilskran. Det är så sjukt roligt att lära sig nya saker, säger hon.

Mer information om att jobba som chaufför

Läs mer om chaufförsyrket i tjänsten Hitta Yrken

Här hittar du filmer om olika yrken i transportbranschen

Missa inte senaste jobbtipsen!

Ange högst 255 tecken i fältet för e-postadress.
Ange minst 7 tecken i fältet för e-postadress
Ange adressen i fältet för e-postadress
E-postadressen är inte giltig. Vänligen försök igen.

Så hanterar vi dina personuppgifter