Psykologens jobbsökartips i kristider

Publicerad: 15 april 2020

Coronakris, social distansering och en arbetsmarknad som tvärbromsat. Hur kan jag tänka för att orka hålla farten uppe i jobbsökandet nu?
– Tänk att det här är tillfälligt, vi kommer att komma tillbaka till en normal vardag igen. Håll också fast vid dina rutiner och skapa struktur och kontroll över dina dagar, säger Betti Lukic, psykolog på Arbetsförmedlingen.

Corona skapar stor oro enligt psykolog.

Som psykolog på Arbetsförmedlingen genomför Betti Lukic utredningar, anpassar arbetsplatser och håller vägledande samtal med arbetssökande för att öka deras chanser att få jobb. Precis som för de flesta andra har coronakrisen påverkat hennes arbetsdagar med mer hemmaarbete och bedömningar per telefon i stället för fysiska möten.

Psykolog

– Det är inte optimalt men det fungerar ändå ganska bra att vara psykolog på distans, säger Betti Lukic.

I dessa tider av kris, vad är det för känslor som kan ramla över oss?

– Det svåraste är nog ovissheten, att känna att vi inte har kontroll och inte kan leva som vi är vana vid. Det skapar oro och stress. I Sverige har vi varit förskonade från allvarligare kriser och krig så detta är en ny situation som vi har svårt att förhålla oss till. En del kan känna stark oro och nedstämdhet att de tappar motivation och vill stanna kvar i sängen hela dagen. Det är normalt att känna så ibland, men om det blir ihållande en längre tid kan du behöva söka psykologisk hjälp till exempel via vårdcentralen eller via nätet.

Som arbetslös är man ju ofta redan pressad, otrygg och utan nätverk. Slår inte denna situation extra hårt då?

– Absolut! Som arbetssökande är man ofta redan socialt distanserad. Känslan att inte ha kontroll tillsammans med att man inte är del i en arbetsgrupp eller något annat socialt sammanhang kan vara väldigt jobbigt. Det är då viktigt att försöka upprätthålla sina dagliga rutiner så gott de går och då även jobbsökandet. Känner du att du har struktur och kontroll så skapar det en trygghet. Det kan vara till hjälp att försöka hitta olika sociala sammanhang att vistas i och aktivera dig med något du gillar, det kan vara en hobby, föreningsverksamhet eller liknande. Det finns stora möjligheter till sådant via nätet och sociala medier.

Att söka jobb handlar ju mycket om att lyfta fram sina starka sidor, ha självförtroende och positiv energi. Hur kan jag få till det nu?

– Inventera dig själv och tydliggör för dig själv allt det du är bra på. Ställ rimliga krav på dig själv och justera dem efter hur du mår för dagen. Se jobbsökandet som ett projekt med många delmål. Ta små steg åt gången som du kan lyckas med i stället för jättekliv som du kanske inte kommer orka i längden. Påminn dig själv varje dag om bra saker du gjort och fokusera på dem. För varje negativ tanke behövs nämligen två till tre positiva för att väga upp.

Jobbsökandet är kämpigt även i vanliga fall, men hur kan jag tänka för att orka hålla farten uppe nu?

– Först och främst ska du påminna dig själv om att detta är tillfälligt. Även om det känns långt borta nu kommer vi att komma tillbaka till en mer normal vardag framöver. Som arbetssökande har du säkert varit med om motgångar tidigare. Tänk på hur du kom vidare de gångerna och gör på samma sätt nu. Trots att det känns som att samhället är stängt är det inte så. Det uppstår nya möjligheter och omsätts jobb hela tiden. Har du sökt jobb länge utan framgång kanske du ska passa på att fundera över alternativa yrkesinriktningar. Eller kolla runt bland de möjligheter till utbildningar och kurser som finns. Det kan vara fördelaktigt att bygga på din kompetens nu och vara redo för något nytt när hjulen börjar snurra igen.

Bettis 6 jobbsökartips i kristider

  • Upprätthåll rutiner kring arbetssökandet så gott det går. Fortsätta att leva livet som du brukar i den utsträckning det går.
  • Påminn dig själv om hur du hanterat kriser tidigare och använd dig av de färdigheter som har hjälp dig tidigare i motgångar.
  • Kom ihåg att det här är något tillfälligt och att vardagen kommer återgå till det normala igen.
  • Ingå i flera andra sociala sammanhang som bidrar till känslan att det finns annat i livet att bry sig om.
  • Träna på att uppmärksamma att varje dag för något gott med sig.
  • Anpassa kraven och förväntningarna på dig själv utifrån hur du mår just idag. Acceptans kring att kraven kan se olika ut från dag till dag beroende på ditt välmående.

Missa inte senaste jobbtipsen!

Ange högst 255 tecken i fältet för e-postadress.
Ange minst 7 tecken i fältet för e-postadress
Ange adressen i fältet för e-postadress
E-postadressen är inte giltig. Vänligen försök igen.

Så hanterar vi dina personuppgifter