Vintern är här och full aktivitet råder i de svenska fjällen. Annonsering i Platsbanken är ett givet inslag för att rekrytera säsongsarbetare som sköter ruljangsen, berättar Jonny Larsson, platschef vid Lofsdalens fjällanläggningar AB.
– Det når ut och det finns en seriositet att gå via Arbetsförmedlingen.

Skidsäsongen kräver många rekryteringar, berättar Jonny Larsson är platschef på Lofsdalens fjällanläggningar AB
När svenskarna strömmar norrut vintertid växer skidorterna befolkningsmässigt, så även denna säsong då branschen gjort anpassningar för att minska smittspridning under pandemin. I Lofsdalen lockar de 25 nedfarterna med sina nio liftar tusentals besökare. Men därtill finns även sportshop, skiduthyrning, skidskola, aktivitetshus och kommersiella boenden som ska hållas igång.
– Vi har omkring 60 anställda varav 15 är på helår och de andra är säsongsanställda, berättar Jonny Larsson.
Annonsera i Platsbanken – så gör du
Platsbanken - ett givet inslag
En grundbult är att rekryteringar inför vintersäsongen går bra. Företaget använder den egna hemsidan, sociala medier och nyhetsbrev för att nå ut. Men så länge Jonny Larsson kan minnas är fjällmässor i samarbete med Arbetsförmedlingen och annonsering i Platsbanken givna inslag i rekryteringsprocessen.
– I höst tror jag att vi har lagt ut ungefär 20 annonser för 35 säsongsjobb. Vi är väldigt nöjda med att använda Platsbanken och man har ju ingenting att förlora på att lägga annonser där heller. Det känns bra och det känns seriöst, säger Jonny Larsson.
Sveriges största jobbtorg
Arbetsförmedlingens platsbank är Sveriges största jobbtorg och når ut till tiotusentals kandidater över hela landet. När du publicerar en annons kan den även hämtas av andra sajter som Linkedin. Dessutom matchas kompetenserna du söker effektivt mot Arbetsförmedlingens kandidatbank.
– När du skapat en annons får du förslag på kandidater som du direkt kan kontakta, du behöver inte vänta in ansökningar, säger Karin Andersson, produktansvarig för tjänsten på Arbetsförmedlingen.
Snabbintervjuer
Platsbanken utvecklas löpande. Något som också Jonny Larsson märker av, bland annat möjligheten att intervjua kandidater med digitala videosamtal, en kostnadsfri tjänst som kallas snabbintervjuer.
– Det har blivit mer användarvänligt, snyggare design och lättare att lägga upp en annons. Det är också tydligare var du ska skriva någonstans och på vilket sätt, men också det här med möjligheten till snabbintervjuer som tillkommit är bra, säger han.
Intervjua kandidater via videosamtal
Sparar annonser
Som återkommande användare av Platsbanken inför både sommar- och vintersäsongerna ser Jonny Larsson fördelar som passar deras verksamhet.
– Vi har ju har ju mer eller mindre samma tjänster som återkommer varje år som skidlärare eller liftpersonal. De gamla annonserna finns sparade och då är det lätt att plocka upp dem och gå in och redigera dem och få ut nya om jag behöver få med ny info. Sedan gillar jag tydligheten med det. Det når ut och det finns en seriositet att gå via Arbetsförmedlingen också, att annonserna kommer ut där.