Matvarukedjan Lidl har just nu en stark tillväxt och hög expansionstakt. För att genomföra sina rekryteringar har företaget ett nära samarbete med Arbetsförmedlingen.
– Vi behöver anställa 1 000 butiksmedarbetare och 150 lagerarbetare per år. Annonseringen i Platsbanken är en viktig del i detta, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl.

Att annonsera i Arbetsförmedlingens jobbdatabas Platsbanken är det mest effektiva sättet att som arbetsgivare snabbt och enkelt nå ut till tusentals kandidater över hela landet. När du publicerar en jobbannons i Platsbanken kan den även hämtas av andra sajter som Linkedin. Dessutom matchas kompetenserna du söker mot Arbetsförmedlingens kandidatbank.
– Platsbanken är Sveriges största jobbsajt med omkring fem miljoner besök per månad. Som arbetsgivare får du en unik exponering av din annons och det utan att det kostar någonting, säger Karin Andersson som är produktansvarig för tjänsten på Arbetsförmedlingen.
Som arbetsgivare får du en unik exponering av din annons
Ett företag som alltid annonserar i Platsbanken när de rekryterar är matvarukedjan Lidl. För företaget som i fjol blev vald till årets bästa livsmedelskedja i en stor konsumentomröstning, snurrar hjulen fort just nu. I snabb takt öppnas nya matbutiker och centrallager som innebär ett stort antal nya arbetstillfällen på många orter.

Den snabba expansionen i landet och behovet av ny personal kräver väl intrimmade rekryteringsprocesser, något som Helena Erlingsjö tycker att Lidl har utvecklat genom åren. Hon är nöjd med samarbetet med Arbetsförmedlingen som hon anser är viktigt för att de ska nå ut till många kandidater och kunna hålla den höga takten i rekryteringarna.
– Vi annonserar alla våra lediga jobb i Platsbanken och är nöjda med den tjänsten eftersom den når ut så brett och är enkel att använda, säger hon.
Söker medarbetare till butikerna
Helena Erlingsjö berättar att de nu framför allt söker medarbetare till sina butiker; butikssäljare, säljledare och butikschefer. På våren drar rekryteringarna av sommarvikarier igång, många av dem till de tre centrallagren i Örebro, Rosersberg och Halmstad.
– Visst kan det ibland vara en utmaning att hitta rätt medarbetare. Men med våra gedigna introduktionsutbildningar ser vi till att alla får rätt kompetens, även de som inte redan har den. Vi söker efter personer som vill jobba med att ge service, har ett driv och vill utvecklas, säger hon.
Samarbetar lokalt vid rekrytering
Även samarbetet med Arbetsförmedlingen lokalt är enlig Helena Erlingsjö en viktig del i Lidls rekryteringsarbete.
– Vi startar upp lokala samarbeten vid behov och det har fungerat bra och gett bra resultat. Exempelvis har vi fått stöd vid specifika rekryteringar där Arbetsförmedlingen både har hjälpt till med att få fram passande kandidater och spridit information om kommande rekryteringsträffar, säger hon.