Företaget Fru Bär hann rekrytera hälften av sommarpersonalen inför årets försäljningssäsong innan coronakrisen satte stopp för fler fysiska rekryteringsträffar. Arbetsförmedlingens tjänst Snabbintervjuer blev lösningen.

Många företag tvingades till en snabb omställning under våren, inte minst bärförsäljningsföretaget Fru Bär, som ägs av familjeföretaget Bröderna Sibbesson. Bärförsäljning är en säsongsberoende verksamhet. Varje år rekryterar Fru Bär cirka 300 säsongsarbetare varav ungefär hälften är nyrekryteringar till bärförsäljningen. Det är framförallt unga och studerande som kan tänka sig att jobba en kortare period som söker jobben. I år hade de kommit ungefär halvvägs i rekryteringen när coronakrisen var ett faktum.
Det var ett svårt läge och vi visste inte hur vi skulle gå vidare med rekryteringen.
– Med 25 försäljningsplatser fördelat på tre pass per dag var det många platser kvar att fylla och tiden var knapp. Det var ett svårt läge och vi visste inte hur vi skulle gå vidare med rekryteringen, säger Jonas Sibbesson, platschef på Fru Bär.
I vanliga fall lägger företaget ut klassiska annonser och gör en gallring av kandidaterna i de olika orterna där de bedriver sin verksamhet. Då har rekryteringen, i första steget, bestått av ett fysiskt möte på Arbetsförmedlingens lokala kontor på de olika orter där de bedriver försäljning.
Intervjuer via videosamtal
I och med coronakrisen och de restriktioner som följde var företaget tvungna att tänka om och blev då erbjudna Arbetsförmedlingens tjänst för intervjuer via videosamtal. Denna digitala tjänst för snabba anställningsintervjuer med HR-stöd gav resultat.
– Det är många fördelar. Vi sparar in på en massa resande och hinner dessutom hålla fler intervjuer och får därför möjlighet till ett större urval, säger Jonas Sibbesson.
Det var dock inte helt utan tveksamhet som de tog sig an det nya konceptet för intervjuer.
– Vi var skeptiska i början och tänkte att vi kanske inte skulle kunna känna av den personkemin som man får vid ett fysiskt möte. Men även om det inte är riktigt samma sak via webben fungerade det ändå över förväntan, fortsätter Jonas Sibbesson.
Ska använda tjänsten även nästa år
Även nästa år planerar företaget att använda sig av Arbetsförmedlingens tjänster för snabbintervjuer online.
– Vi kommer fortsätta använda tjänsten. Framför allt i ett första stadie i rekryteringsprocessen och på så sätt göra ett första urval för att sedan träffa aktuella personer i ett fysiskt möte, säger Jonas Sibbesson.
Vid användandet av tekniska tjänster som digitala intervjuer förväntar sig användarna att det ska fungera och Jonas Sibbesson tycker att det har fungerat bättre än vad de hade vågat hoppas på.
Effektivare rekryteringsprocess
Barbro Hellström, ansvarig för digitala möten på Arbetsförmedlingen, är glad över att snabbintervjuer med videomöten hjälpte Fru Bär i deras rekrytering och vill tipsa fler arbetsgivare om att prova den metoden. Tjänsten är kostnadsfri och som arbetsgivare sätter du upp en intervju helt utan Arbetsförmedlingens inblandning via arbetsformedlingen.se.

Den feedback Barbro Hellsröm och hennes kollegor får från arbetsgivare om snabbintervjuer är att deras rekryteringsprocess blir effektivare, och med det kan också tjänsterna tillsättas snabbare.
– Inte minst i dessa tider är det en stor fördel att mötet sker helt digitalt. Man kan ha ett väldigt personligt möte utan att behöva tänka på social distansering. Så mitt tips till alla arbetsgivare är att våga vara digital! Testa med dina kollegor! Med snabbintervjuer kan du möta fler personer och därmed öka chansen att hitta rätt person.
Fjärde generationens familjeföretag
Fru Bär ägs av familjeföretaget Bröderna Sibbesson som ligger utanför Näsum i Skåne. Bröderna Sibbesson grundades redan 1932 och är ett fjärde generationens familjeföretag med inriktning på bärodling.
Fru Bär är den delen av verksamheten som står för försäljningen av de bär som odlas på gården. Varje år rekryterar de säsongspersonal till sina försäljningsplatser – från Skåne i söder till Värmland i norr.