Att skriva en lockande platsannons är a och o för att lyckas med rekryteringen. Här är en checklista på saker du helst inte ska glömma att tänka på.

Digitaliseringen skapar fler och bättre möjligheter att nå ut med en platsannons. Men det ställer också högre krav på dig som arbetsgivare att hitta rätt kanaler, nå ut till rätt målgrupp och att skriva en platsannons som lockar till läsning. För att lyckas med detta finns det några enkla regler som är bra att följa.
Oklart syfte med annonsen?
Glöm inte att tänka igenom innan vad du vill uppnå med annonsen. Som arbetsgivare handlar det inte bara om att hitta en lämplig person att anställa. Det är även en möjlighet att marknadsföra ditt företag. Att ha en lång kravlista på vad kandidaten ska kunna kanske inte skapar lusten att söka sig till just ditt företag, vilket kan leda till att du förlorar en bra kandidater!
Ingen koll på målgruppen
Missa inte att ta reda på så mycket du kan om mottagarna av din annons? Sätt helt enkelt på dig mottagarens glasögon en liten stund och fundera på vad som skulle göra att just den personen väljer att läsa din annons. Gå tillbaka till kravprofilen och plocka ut de kompetenser och egenskaper som är särskiljande för just din målgrupp. Vad har de för intressen, karriärambitioner och läsvana?
Missa juridiken
Det kan bli ett dyrbart misstag att inte ha koll på lagar och regler kring rekrytering. Det är till exempel förbjudet att söka specifikt efter kön eller etnicitet i en annons. Däremot kan du uppmuntra personer från den underrepresenterade gruppen att söka jobbet. Tänk också på att utformningen av annonsen har juridisk betydelse. Genom att du anger olika kriterier har du också bestämt vad som är viktigt när du gör ditt urval. Om du sedan låter något annat styra ditt val kan det komma att ifrågasättas i en diskrimineringstvist.
Otydlig yrkesroll
Underskatta inte den arbetssökandes vilja att snabbt kunna skaffa sig en få en uppfattning av vad jobbet han eller hon innebär. I en platsannons bör en tydlig rollbeskrivning därför finnas med i början av texten. Även önskvärda kompetenser och en kort beskrivning av företaget ska läsaren kunna se snabbt.
Överdriv eller försköna inte
Försök att ge en så korrekt bild som möjligt av arbetsuppgifter och företaget. Då vet kandidaten redan från början vad han eller hon kan förvänta sig av jobbet. Det kan också vara bra att tona ner krav och måsten i en rollbeskrivning. Lyft istället fram fördelarna som utvecklingsmöjligheter och om det finns något som gör just er arbetsplats unik.
Ostrukturerad text
En ostrukturerad och ogenomtänkt annons skapar bara förvirring och lockar inte till läsning. Tänk igenom hur du vill att din platsannons se ut? Kommer du ha med rörligt material som videoklipp? Vilka kanaler ska platsannonsen synas i? Ibland kan det finnas särskilda krav om en platsannons ska gå i print eller ligga ute i sociala medier, kolla upp det på förhand så slipper du komplettera eller göra om när det är dags att publicera. För att kandidaten snabbt ska kunna ta till sig innehållet är det viktigt att annonsen är lätt att läsa.
Trist och otydlig rubrik
En rolig, kreativ eller spetsig rubrik kan säkert stå ut i mängden och få mycket uppmärksamhet. Samtidigt kan en enkel och tydlig rubrik ofta vara det som fångar läsarens intresse mest. Vi översköljs i dag av underfundiga formuleringar i nyhetsflöden och på sociala medier så att ”göra tvärtom” kan också vara en smart väg att gå. En enkel och tydlig rubrik som direkt får mottagaren att förstå vad du som arbetsgivare söker är att föredra,
Glömt bort att sökordsoptimera
Lita inte på att din platsannons ska lyckas på egen hand. Låt sökmotorerna hjälpa dig att hitta rätt medarbetare. Använd sökfraser så att annonsen lättare blir hittad av sökmotorer. Exempelvis “[arbetstitel] i [stad]” eller “[företag] söker [arbetstitel]”. Missa inte heller att länka till er karriärsida och sociala medier om ni har sådana.
Lämna inte kandidaterna i sticket
Se till att ge tydlig information om hur man söker jobbet och vart de sökande kan vända sig med frågor om tjänsten. Ta med relevanta telefonnummer, mejladresser och fysisk adress till kontaktpersoner och eventuella fackliga representanter. Berätta också om du vill att de sökande ska ha med någon särskild information i sin ansökan eller skicka med några intyg, betyg eller liknande. Var tydlig med vilken ansökningstid som gäller.