Curricilum Vitae betyder levnadsbeskrivning och är det traditionella sättet att visa upp sig när man söker jobb. Arbetsgivare har tidigare fokuserat mycket på att läsa cv:n vid rekrytering. Men är det lika relevant idag och behövs ett traditionellt cv för att hitta rätt kompetens?

De bästa kandidaterna har ofta redan ett arbete, det gäller inte minst inom bristyrkena där kompetensen är hett villebråd. Dessa blir upphittade på nätet eller av en rekryterare och lägger inte tid på att uppdatera sitt cv. Flera har nu börjat skriva kortare annonser och skippa cv-kravet för att locka till sig de upptagna talangerna.
Personen finns bakom cv:t
Ett cv visar ofta på vad kandidaten studerat och vad den gjort tidigare i sitt arbetsliv. Men vad som kan vara värt att tänka på är om personen har de personliga egenskaper som krävs för rollen.
Egenskaper som ett cv ofta inte talar om är om personen är initiativrik, hur den hanterar motgångar eller hur den sociala kompetensen ser ut. Ett sparsmakat cv kan vara skrivet av en person som skaffat sig mycket praktisk erfarenhet i livet snarare än inom ett yrke.
Krav, fördel eller meriterande?
För att få många sökande kan det vara värt verkligen värdera vad som är krav, fördelar och meriterande. Om man har för höga krav när man läser cv:n kan man missa personer som har rätt egenskaper och är lättlärda. Det kan till exempel vara att man håller fast vid ett språkkrav om att kunna uttrycka sig perfekt i skrift, som egentligen inte är ett måste för att klara av jobbet.
Video - ett modernare cv
Det finns idag flera framgångsrika personer som gjort sig marknadsfört sig på nätet genom att göra en video istället för att skicka ut sitt cv med personligt brev. Något du kan överväga är att när du skriver din platsannons även uppmuntra till att ni välkomnar alternativa cv:n som en kort video. Det kan locka driftiga och kreativa personer och kan dessutom marknadsföra ert företag som som modernt och nytänkande.
Video är ett bra sätt att fånga upp personligheten som ett cv aldrig kan presentera . Det kan vara användbart när man rekryterar till serviceyrken eller yrken med mycket kundkontakt.