Frågor och svar: Arbetsförmedlingen förändras

Publicerad: 21 mars 2019

Arbetsförmedlingen ska reformeras utifrån de politiska beslut som fattats. Personalstyrkan ska under 2019 minska med drygt en tredjedel och vi kommer att arbeta på nya sätt. Mer än hälften av kontoren kommer att stängas. Här finner du vanliga frågor och svar för dig som är arbetsgivarkund hos oss.

Arbetsförmedlingen är under förändring

Vad händer på Arbetsförmedlingen?

Arbetsförmedlingen ska reformeras utifrån de politiska beslut som fattats. Personalstyrkan ska under året minska med drygt en tredjedel och vi kommer att arbeta på nya sätt. Mer än hälften av kontoren kommer att stängas. Vår webbplats kommer att vara vägen in till oss och vår service kommer att bli ännu mer tillgänglig för dig som arbetsgivare genom de digitala tjänsterna på webbplatsen.

Du hittar personer att rekrytera genom våra digitala tjänster, där finns också rekryteringstips och vägen in för att anställa med anställningsstöd. Om du inte får den hjälp du behöver på webbplatsen kontaktar du en arbetsförmedlare genom att chatta direkt på webbplatsen eller ringa.

Vilken service kan jag förvänta mig av Arbetsförmedlingen?

Vår webbplats kommer att vara vägen in till oss och vår service kommer att bli ännu mer tillgänglig för dig som arbetsgivare genom de digitala tjänsterna på vår webbplats. Där lägger du upp annonser på Platsbanken, letar efter personal i vår kandidatbank, anmäler intresse för att anställa med anställningsstöd och mycket mer.

På webbplatsen finns också webbinarier, poddar och artiklar som stöd i din rekrytering och vill du veta mer om rekryteringsläget i den bransch i landet eller i din region, kan du ta del av våra rapporter som vi tar fram i egenskap av experter på arbetsmarknaden. Från webbplatsen guidar vi dig vidare om det du vill göra ännu inte finns digitalt.

När det gäller fördjupad rådgivning kring rekrytering eller samarbete med Arbetsförmedlingen för rekrytering av personer som står längre ifrån arbetsmarknaden kan du komma att ha kontakt med en arbetsförmedlare via telefon, chatt, video eller på ett lokalt kontor.

Vad händer med mitt samarbete med Arbetsförmedlingen?

Du som redan har ett samarbete med Arbetsförmedlingen fortsätter det tills vidare. Om du har ett pågående beslut gällande anställningsstöd, behov av ett nytt beslut eller andra pågående ärenden kontaktar du än så länge det lokala kontoret.

Vad händer med min kontaktperson?

Du som redan har en kontakt med en person på Arbetsförmedlingen behåller den tills vidare. Om du har ett pågående beslut gällande anställningsstöd, behov av ett nytt beslut eller andra pågående ärenden kontaktar du än så länge det lokala kontoret.

Vad kan jag göra i de digitala tjänsterna?

Du kan söka efter kandidater och annonsera i Sveriges största annonsnätverk. Bland annat visas annonsen på LinkedIn och i hela Europa. Du kan intervjua flera kandidater åt gången helt digitalt i vår tjänst Snabbintervjuer. Du som vill rekrytera med mångfald och få ekonomiskt stöd för det kan skicka in en intresseanmälan från webbplatsen. Se på webbinarier och lyssna till poddar om rekrytering, chatta med oss och mycket mer.

Vad krävs för att jag som arbetsgivare ska kunna börja använda de digitala kanalerna?

Att skapa konto gör du enkelt i tre steg, sen får du dina uppgifter via posten eller digital brevlåda. Har du en digital brevlåda för företag kan du få dina inloggningsuppgifter med en gång. Annars behöver du vänta in ett fysiskt brev som kommer med post.

Vad gör jag när de digitala tjänsterna inte räcker till?

Om det du vill göra inte är möjligt på webbplatsen eller du vill ha guidning i din digitala rekrytering kontaktar du en arbetsförmedlare genom att chatta direkt på webbplatsen eller ringa.
När det gäller fördjupad rådgivning kring rekrytering eller samarbete med Arbetsförmedlingen för rekrytering av personer som står längre ifrån arbetsmarknaden kan du komma att ha kontakt med en arbetsförmedlare via telefon, chatt, video eller på ett lokalt kontor.

Vilka kontor ska stänga?

Arbetsförmedlingen har tagit fram hur det framtida kontorsnätet ska utformas.

Arbetsförmedlingen ställer om

Kommer det inte att finnas några lokala kontor kvar?

Jo, det kommer att finnas kontor kvar där du som arbetsgivare vid behov kan få fördjupad rådgivning kring rekrytering eller samarbete med Arbetsförmedlingen. Detta gäller främst för rekrytering av personer som står längre ifrån arbetsmarknaden. Du kan också komma att ha kontakt med arbetsförmedlare via telefon, chatt eller video.

Håll dig uppdaterad