Överför annonser från ditt rekryteringsverktyg till Platsbanken

Dina annonser syns automatiskt i Platsbanken om du och din leverantör kopplar ert rekryteringsverktyg till vårt. Logga in och gör en intresseanmälan.

Så här går det till att överföra dina annonser

Har ditt rekryteringsverktyg redan en koppling till Platsbanken behöver du bara anmäla intresse.

Direktöverförda Annonser Direktöverförda Annonser

Vanliga frågor och svar

Hur skapar vi kopplingen mellan vårt rekryteringsverktyg och Platsbanken?

För att komma igång med direktöverförda annonser behöver din leverantör för ert rekryteringsverktyg logga in och anmäla intresse.

Instruktion du ger din leverantör

Leverantören ska kontakta oss för att ladda ner ett startpaket för att bygga kopplingen till Platsbanken. I paketet finns all information de behöver för att komma igång. Informationen finns på svenska och engelska.

Leverantören mejlar vår support för att få tillgång till startpaketet.

E-post

När kopplingen mellan ert rekryteringsverktyg och vårt system är på plats skickas platsannonserna som XML-filer från ert rekryteringsverktyg till Platsbanken. Formatet på XML-filerna följer en standard som heter HR Open Standard som är en öppen standard för överföring av personalrelaterad data.

HR Open Standard

Annonserna förs över till Platsbanken var 15:e minut. Vid lyckad publicering får den som skapat annonsen en länk till annonsen i Platsbanken i ett bekräftelsemejl. Vid misslyckad publicering skickas ett mejl med ett felmeddelande. Ni ska i första hand kontakta er leverantör om fel uppstår. Information om hur de felsöker finns i startpaketet.

Leverantören måste testa kopplingen innan den kan börja användas av ert företag. Information om hur de testar finns i startpaketet.

Vad är Sender ID?

Sender ID är samma som ditt kundnummer. För att hitta kundnumret, logga in på Arbetsförmedlingen och gå till Mina sidor, klicka sedan på länken Kontohantering. Under rubriken Företagsuppgifter hittar du ditt kundnummer.

Vad gör jag om jag fått ett felmeddelande?

Kontakta i första hand din leverantör för att åtgärda problemet. Om problemet inte beror på rekryteringsverktyget, kontakta vår tekniska support.

Varför ser min annons konstig ut?

Om din annons till exempel har för många radavstånd, för få radavstånd eller har punktlistor som ser konstiga ut så är det din leverantör som behöver åtgärda problemen.

Hur gör jag om det är svårt att skapa en annons i mitt företags rekryteringsverktyg?

Det är leverantören av ditt rekryteringsverktyg som ansvarar för att skapa en smidig och effektiv användarupplevelse för dig som ska skapa annonser. Som användare ska du endast behöva fylla i de fält som är nödvändiga för att publicera på Platsbanken.

Hur gör jag om jag inte hittar min annons i Platsbanken?

Kontrollera om du har fått ett felmeddelande i din mejl. Det kan också hända att din leverantör fått felmeddelandet och inte meddelat dig. Om varken du eller din leverantör fått något mejl kontaktar ni vår tekniska support.

Hur gör jag när mitt företag har ett nytt rekryteringsverktyg?

Det är viktigt att du meddelar oss när du bytt verktyg.
Fält markerade med * är obligatoriska.







Mejla oss om du har frågor om annonsering

E-post