3 april 10:00
Nästa webbinarium:
Visa fler

Annonsera i Platsbanken

Visste du att Platsbanken på arbetsförmedlingen.se är Sveriges största jobbsökarsajt? Där når du snabbt många kandidater via en enda annons. Men det är också enkelt att anpassa din annons så att den matchar dina behov, till exempel om du istället behöver avgränsa antalet ansökningar. I det här avsnittet berättar vi hur du lyckas. Dessutom träffar vi arbetsgivaren Jonny som väljer att rekrytera via Platsbanken för att höra om hans erfarenheter.

Transkribering av Arbetsförmedlingens arbetsgivarpodd, avsnitt 64: Annonsering.


Programledare: Ellinor Wassberg
Gäst: Camilla Hane
Gäst: Jonny Larsson

Vinjettmusik (Bensound – Buddy)


EW: Är det dags att lägga upp en annons? Gör det enkelt hos oss.
Nu ska Camilla Hane från Arbetsförmedlingen berätta om verktyget Annonsera. Därefter får du höra vad arbetsgivaren Jonny Larsson från Lofsdalens skidanläggningar tycker om att annonsera via Platsbanken.
Det här är Arbetsförmedlingens arbetsgivarpodd med mig Ellinor Wassberg.

Vinjettmusik (Bensound – Buddy)


EW: Välkommen till Arbetsförmedlingens arbetsgivarpodd Camilla.

CH: Tack.

EW: Du jobbar ju på Arbetsförmedlingen.
Berätta vilken enhet du jobbar på.

CH: Jag jobbar på en enhet som utvecklar digitala självservicetjänster till arbetsgivare.

EW: Just det, och en utav de tjänsterna som vi har, det är ett verktyg som heter Annonsera. Kan du berätta, vad är det för någonting?

CH: Det är väl vår äldsta trotjänare här, det är en tjänst vi har haft länge. Den är väldigt enkel. Det innebär att man skapar en annons hos oss.
Titel med innehåll, där du försöker beskriva vad det är du söker och så går det ut på platsbanken. Det är faktiskt Sveriges största jobbsökarnätverk, eller plattform kanske vi kallar det. Där vi har en genomsnittlig vecka 700 000 visningar. Så det är en tjänst som vi verkligen är stolta över.

EW: Kul, så det handlar helt enkelt om att lägga upp en annons.

CH: Ja, precis, och också få stor synlighet. Jag kan väl nämna att vi har ju också andra nätverk så som LinkedIn och andra jobbsökarplattformar som skrapar Platsbanken varje natt så att annonserar man hos oss kan man också komma ut på andra plattformar. Så man får väldigt stor visibilitet.

EW: Skrapa, det betyder alltså att de plockar upp annonser som finns på Platsbanken och visar dem då på till exempel LinkedIn.

CH: Ja. Precis. Vi kan strunta i det tekniska, det finns en koppling som gör att de kan visa upp det.

EW: Wow. Ok. Så du kan få upp en väldigt bra spridning.
Jag gissar att det kanske är något som många rekryterare och företag tycker är en stor fördel. Vad säger andra som har testat?
Vad finns det för fördelar?

CH: Det finns en massa fördelar med att annonsera och konkurrensutsätta ens position och du kan också ta hjälp av dina medarbetare där det finns jättefina delningsmöjligheter i varje annons. För det tror jag många via sina egna anställda också nå ut med det. Men det som många säger, det är att annonsera det är bara första steget, det är inte där jobbet börjar.
Utan det är sedan efteråt. Och det är väl där som många arbetsgivare hör av sig och ständigt försöka pusha oss att snälla hjälp oss att förenkla.
För det här är tidskrävande, det är tufft för en småföretagare att göra.
Så det har hänt lite grejer det sista. Vi lyssnar ju förstås på våra kunder och det senaste som jag tycker verkligen har förenklat, det är ju att vi har vår videointervjutjänst som heter Snabbintervjuer.
Det har ni säkert lyssnat på någon tidigare podd om.
Det tycker jag är ett helt fantastiskt verktyg, där man har korta fem, sex, sju minuter med varje kandidat. För att snabbt kunna ta reda på, vem är du Ellinor?
Och presentera det här är mitt företag, det här har jag att erbjuda.
Vad vi har gjort nu är att vi har kopplat ihop de här två tjänsterna.

EW: Och då kan man koppla in, plocka in texten i annonsen in i det här verktyget Snabbintervjuer.

CH: Ja precis.

EW: Och få en hjälp utifrån den här annonsen så plockar den vissa kompetenser den ska fråga efter och så.

CH: Så är det med alla våra tjänster, att man inte ska behöva sitta och göra om saker hela tiden. Utan självklart är det ju integrerat så att allt ska ta så kort tid som möjligt och vara så enkelt som möjligt.

EW: Vad glad jag blir att du säger det, för att så har det inte alltid varit. Men vi jobbar hela tiden på att utveckla precis som du säger.

CH: Verkligen.

EW: Är det någonting som är på gång att utvecklas inom kanske just annonseringstjänsten, som du kan ”teasa” om lite?

CH: Ja vi har flera saker på gång, men jag tänkte först nämna en annan grej som faktiskt är släppt. Tro det eller ej men även småföretagare blir både sjuka, vabbar och åker på semester. Vilket de har all rätt att göra.
Och innan var det så att man ägde sin egen annons i vår tjänst.
Nu har vi gjort det möjligt att öppna upp, så att man verkligen kan gå in och hjälpas åt i detta och kopiera varandra. Så igen man ska inte behöva sitta och uppfinna hjulet, utan har en kollega redan haft en liknande annons – kopiera den, modifiera den lite och publicera. Chop, chop.

EW: Och är det som du säger att man är sjuk eller vabbar eller liknande,
på semester, så kan en kollega gå in och avpublicera eller lägga upp eller förlänga och jobba med annonsen.

CH: Ja precis. Du var ju lite nyfiken på vad som är på gång. Det är ju det här med att många arbetsgivare också vill visa upp att de är en inkluderande arbetsplats. Och det finns också dem som söker jobb som har ett behov av att veta att det finns en större flexibilitet kring den här tjänsten. Det kan vara allt ifrån att jag har ett problem med att åka till och från jobbet, men själva arbetssysslorna klarar jag. Flexibilitet att jag kan sitta på distans och göra det här eller you name it, det finns hur många saker som helst. Och vill man då gå vidare och visa upp att den här tjänsten den är öppen för alla, det finns en större flexibilitet, så kommer vi precis som med hashtagen #jobbjustnu, kommer vi kunna visa upp det här med öppen för alla. Och allt vi gör på Annonsera-tjänstsidan, vi som då utvecklar arbetsgivarverktygen, det sitter förstås motsvarande våra kollegor på Platsbanken och säkrar då att detta kan användas för att visa upp ”öppen för alla”-tjänster.

EW: Så kandidaterna kan se det också. Och det handlar kanske mycket om employer branding för arbetsgivare, att man vill visa upp att vi är öppna för alla kandidater och är villiga att anpassa oss för att hitta den person med rätt kompetens, men också anpassa oss till den personens förutsättningar. Kul att det är på gång. Det är ju mycket i ropet.
Det är något som alltid är aktuellt. Vad roligt att det kommer att hända.

CH: Verkligen.

EW: Ok, men vi pratade ju tidigare om att det här är en stor plats att hitta kandidater. Det är många som går in här.
Vad sa du 700 000 annonsvisningar per dag?

CH: Jag tror att i förra veckan, när inte ens oktober var slut då var det 6,6 miljoner visningar ungefär under september, så det har ju ökat förstås med tanke på att vi har fler nu som är på jakt efter nytt jobb.

EW: Ok, wow. Men om jag är kanske istället i sitsen att jag vill ha rätt kandidat, men jag hinner inte gå igenom allt för många ansökningar,
utan jag måste ha ett begränsat urval. Ska jag skippa Platsbanken då?

CH: Vad bra att du lyfter det, för att det där är en oro som många känner hos oss, att jag inte kan annonsera hos er för jag får in för många sökande, och jag har inte tid att göra ett snyggt avslut och säga tack men nej tack, för de har inte verktygen. Utan de sitter i en vanlig mejlkorg.
Jag tycker verkligen inte att man ska undvika, däremot kan man vara lite fiffig att man håller bevakning. Så känner man att man på ganska kort tid fick in kandidater, då går det ju alldeles utmärkt att efter 3–4 dagar att avpublicera.

EW: Just det.

CH: En stor vits med att ha annonserat, det är ju att vi har en annan söktjänst där arbetssökande frivilligt gör sig sökbara, med sina kontaktuppgifter till arbetsgivare. Och när du har en annons hos oss,
då ser vi till att den också ger dig förslag på kandidater som ligger i kandidatbanken. Så att jag menar, den möjligheten är ju också bra.
Då kanske du har fått in en 30–40 på annonsen och du får 10 bra matchande förslag du blir nyfiken på, då har du ju en bas att börja med. Det kan låta som många igen, men sedan går det snabbt ner med screeningverktyget och videointervjuerna där som vi nämnde.
Så kommer det här inte att vara överkomligt för dig som rekryterande chef att hantera.

EW: Och då att inte gå miste om de kandidater som uppenbarligen är intresserade, söker man en tjänst på ett par dagar bara då är man ju verkligen intresserad. Eller som du säger att titta på de här kandidaterna som matchar, då kan du sortera på senast sökta eller senast uppdaterade. Att kandidaten har uppdaterat sin profil nyligen och kan se vilka som är aktiva här och nu.

CH: Det finns hur många sätt som helst att för fina de här sökningarna,
så att det blir superrelevant för dig.

EW: Så du inte går miste om den här kompetensen som finns där ute.

CH: Precis.

EW: Vad smart, då kan man ju som sagt avpublicera sin annons om man känner att nu har jag fått tillräckligt många ansökningar. Härligt.
Fungerar det här då, är det så att arbetsgivare faktiskt hittar kandidater?

CH: Ja det fungerar verkligen och faktum är att jag har nämnt det i våras i en annan podd jag var med i, det är ju säkert samma situation för dig men att de flesta av oss i Sverige har ju fått känna av det, vi har ju vänner, familjemedlemmar som har drabbats. Och jag har flera väninnor som har det. Och det är lite kul, man blir extra stolt när man vet att saker fungerar. För när man skriver in sig digitalt hos oss, då kickar det igång en serie utskick hos oss där vi uppmuntrar kandidater att göra olika saker för att förbättra sina chanser. En av, eller alla mina väninnor hoppas jag, men tänker speciellt en väninna som jag var ute och promenerade med för någon vecka sedan, som då berättade att hon hade skapat sin profil i kandidatbanken. Hon är marknadschef och så hade hon blivit uppringd av en VD på ett bolag som är i en väldigt spännande bransch, jag hoppas inte jag jinxar det här nu, än är inget signat, men det ser väldigt ljust ut.
Så ja, det är klart det fungerar. Och det är extra roligt när det fungerar för ens egna vänner.

EW: Och det var den här Vd:n som hittade henne då eller?

CH: Ja.

EW: Härligt, lycka till säger vi då till både Vd:n och till henne.

CH: Verkligen.

EW: Och till alla andra som kanske ska ta och testa det här med annonsering och kanske snabbintervjuer också.
Tack snälla Camilla för att du delade med dig. Nu ska vi få höra vad en arbetsgivare som har testat tycker.

CH: Tack Ellinor. Det ska verkligen bli spännande att få höra vad han har att säga till oss.

Vinjettmusik (Bensound – Buddy)


EW: Välkommen Johnny Lasson från Lofsdalens skidanläggningar.

JL: Tack så mycket.

EW: Du använder ju verktyget Annonsera, eller hur?

JL: Ja det stämmer. Vi använder det ganska mycket och ganska frekvent under framförallt den här hösten när vi söker säsongspersonal.

EW: Hur många annonser lägger ni upp ungefär per år?

JL: Jag tror i år har vi nog lagt upp närmre 20 annonser.
Och det är fördelat på ungefär 30 till 35 personer som vi söker.
Men det är ungefär 20 annonser.

EW: Hur länge har ni annonserat via Platsbanken?

JL: Det är länge. Jag har varit med länge, i snart 18 år och jag tror att även dem innan mig använde Platsbanken, så vi har använt Platsbanken väldigt länge i alla fall. Så länge som jag varit med.

EW: Wow, vad kul. Är det så att du har kunnat se någon slags förändring under de här åren?

JL: Ja men det tycker jag mig se, absolut. Det är lite mer användarvänligt skulle jag vilja säga. Lite snyggare design har det också blivit.
Lite lättare att lägga upp en annons. Det har blivit tydligare var man skriver någonstans och på vilket sätt, men också det här med möjligheten till speedintervjuer har tillkommit och lite sådana saker.

EW: Och du nämnde att man koppla det till olika intervjuer och så.
Vi har ju ett verktyg som heter Snabbintervjuer, och att det kan vara en fördel. Att det är enkelt och så, men är det några fler saker som du skulle vilja lyfta upp som du uppskattar eller som du tycker är bra med att annonsera via Platsbanken?

JL: Jag gillar ju att ha alla annonser någonstans sparade. Vi har ju har ju mer eller mindre samma tjänster som kommer år till år som skidlärare eller liftpersonal och så. Och då finns ju då de gamla annonserna sparade och då är det lätt att plocka upp dem och gå in och redigera dem och få ut nya om jag behöver få med ny info. Så det gillar jag. Sedan är det ju tydligheten med det, det gillar jag. Det når ut det finns en viss seriositet att gå via Arbetsförmedlingen också, att annonserna kommer ut där.

EW: Vi har kollegor som jobbar med att hela tiden utveckla tjänster som till exempel Annonsera. Är det någonting du skulle vilja skicka med till dem?

JL: Ja, jag tror att för vår del är det mycket marknadsföring när vi annonserar nya tjänster, och där kan det vara lite grann att man skulle vilja sätta lite mer sin egen profil på annonsen. Kanske fler bilder, eller något videoklipp eller annat. Så det kan jag skicka med att det skulle vara trevligt.

EW: För det går ju att lägga upp en bild som representerar företaget,
men sedan att då kunna göra varje annons mer profilerad också?

JL: Ja men precis.

EW: Om du skulle få prata med en rekryterare eller en företagare som känner sig lite skeptiska till det här med att annonsera via Platsbanken, det förekommer ju, vad vill du säga till dem?

JL: Vi har ju varit väldigt nöjda med Platsbanken, både att knyta an det med Arbetsförmedlingen och Fjällmässorna. Det har ju varit ett för oss vinnande koncept. Vi har varit väldigt nöjda och man har ingenting att förlora på att lägga upp det där heller egentligen. Det känns bra och det känns seriöst när man lägger upp det. Jag brukar ju också försöka se det som en del utav hela vår rekryteringsprocess. Vi använder ju också vår egen hemsida och våra sociala medier, nyhetsbrev och även pressreleaser när vi går ut och söker personal. Men som ett viktigt verktyg i det,
absolut skulle jag rekommendera det.

EW: Och som du säger, i och med att det inte är kostar någonting heller den här tjänsten, så kan det vara ett bra komplement till andra delar.

JL: Absolut, så är det.

EW: Men vad bra. Stort lycka till med era rekryteringar och er vintersäsong. Och tack för att du var med och gästade oss i Arbetsförmedlingens arbetsgivarpodd.

JL: Tack själva.

Vinjettmusik (Bensound – Buddy)


EW: Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens arbetsgivarpodd med Camilla Hane, Johnny Larsson och mig Ellinor Wassberg. Tekniker var var Sylvester Gyan och Andreas Damgaard. Om du vill få fler tips från Camilla Hane så kan du lyssna på avsnitt 59, där hon berättar om att rekrytera personal som precis har avslutat sin utbildning. Det här avsnittet producerades november 2020.

Vinjettmusik (Bensound – Buddy)